Afgelopen maandag is het nieuwe Haags Startstation E-lijn (HSE) in gebruik genomen. Vanaf het door architectenbureau Zwarts & Jansma ontworpen metrostation, kunnen reizigers mee met de RandstadRail-verbinding naar Rotterdam. Er is een directe verbinding met trein, tram en bus.
De RandstadRail uit Rotterdam kwam vroeger aan in de stationshal van Den Haag Centraal, naast de treinen. Maar de NS verwacht steeds meer reizigers en heeft de perrons van de RandstadRail zelf nodig. Daarom verhuist de RandstadRail naar boven, naar het plafond van het station.
Tom de Bruijn, wethouder van de gemeente Den Haag en vicevoorzitter van de Verkeersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, opende het nieuwe station samen met Cees de Vries, regiodirecteur ProRail, en Pedro Peters, directeur RET. Het nieuwe metrostation ‘Den Haag Centraal’ is volgens hen een ‘hoogwaardige stadsentree met passende aansluiting op de OV-terminal Den Haag Centraal’, die eerder dit jaar werd geopend. Met de opening komt ook een einde aan de extra overstap voor reizigers op de Laan van Nieuw Oost-Indië, die de afgelopen maanden nodig was.
Het nieuwe station is direct naast en half boven het busplatform van Den Haag Centraal gebouwd. De metro’s bereiken het station op twaalf meter hoogte via een lang viaduct. De grote blikvanger van het station is de overkapping van de perrons, die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe metrostation met de stationshal van Den Haag Centraal.
De bouw van de nieuwe halte werd door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag. RET, HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Aannemer BAM bouwde de halte en ZJA Zwarts & Jansma Architecten maakten het ontwerp. HTM kan het station in de toekomst gebruiken in geval van calamiteiten.
Reacties