Overlast en parkeerproblemen worden opgelost als auto’s aan de rand van de stad parkeren en reizigers op de fiets verder gaan. Dat is het idee achter de CROW-KpVV publicatie ‘P+Fiets, snel en slim in de stad’. In Leeuwarden en Maastricht wordt de auto op bepaalde plekken al geweerd.
In de spits maken meer auto’s van het stedelijk wegennet gebruik dan de wegen aankunnen. Naast vertraging zorgt dit ook voor problemen met de luchtkwaliteit, bereikbaarheid, geluid en leefbaarheid. Daarnaast is parkeerruimte in de stad schaars en duur, en worden de milieueisen voor het verkeer in binnensteden strenger. Door de auto aan de rand van de stad te parkeren en op de fiets verder te gaan, kunnen deze problemen worden voorkomen. Leeuwarden en Maastricht zijn er al mee begonnen, een aantal andere steden wil aansluiten.
P+Fiets in Leeuwarden maakt deel uit van het project ‘Werk Slim, Reis Slim’ van Leeuwarden Vrij-Baan en richt zich op de bereikbaarheid van Leeuwarden. Leeuwarden adviseert om klein en eenvoudig te beginnen. Langs alle invalswegen in Leeuwarden zijn of komen kleinschalige P+Fiets-locaties, die bij toenemend gebruik kunnen uitgroeien.
Het idee in Maastricht is het P+Fiets-systeem in te bedden in het deelfietssysteem BikeShare. Zo kan het systeem zichzelf bekostigen. De eerste ervaringen met P+Fiets zijn positief en bieden veel mogelijkheden voor de toekomst.
‘P+Fiets, snel en slim in de stad’ is een initiatief van adviesbureau &Morgen, CROW-KpVV, CROW-Fietsberaad en het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De S+RO-special over nieuwe mobiliteit verschijnt op 3 juni a.s.
Reacties