Log in
inloggen bij Ruimte en Wonen
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Fietser krijgt weinig ruimte

15 augustus 2017

Meer dan de helft van onze straten kan gebruikt worden voor de auto. Dit terwijl fietsers het met slechts 12 procent van die ruimte moeten doen. Dat blijkt uit een onderzoek dat Milieudefensie liet uitvoeren door Geodan.

Een stad waarin het prettig, veilig én gezond leven is. We willen het allemaal. Maar de realiteit is dat veel steden steeds verder dichtslibben en de auto nog steeds veel plaats inneemt. 

En verandering begint bij bewustzijn en dat begint weer bij het hebben van de juiste informatie. En dus vroeg Milieudefensie Geodan precies in kaart te brengen hoeveel ruimte op straat beschikbaar is voor verschillende verkeersdeelnemers.

Auto op één, de fiets op drie

Uit het onderzoek in de 20 grootste steden van ons land, blijkt dat meer dan de helft (55%) van onze straten gebruikt kan worden voor de auto. Dit tegen 33% procent voor voetgangers. En hoewel Nederland in – tegenstelling tot andere Europese landen – een echt fietsland is, blijkt slechts 12% van de ruimte exclusief voor onze tweewielers gereserveerd. "Onze steden slibben steeds verder dicht en nu blijkt dat het meest vervuilende vervoermiddel daar de meeste ruimte bij inneemt. Het is tijd om de ruimte in de stad terug te geven aan de mensen die er wonen in plaats van aan de auto's die er rijden. Zo kunnen we de stad ook in de toekomst leefbaar en gezond houden", zegt campagneleider mobiliteit bij Milieudefensie, Anne Knol.

De stad met de meeste ruimte voor voetgangers is Den Haag, gevolgd door Amsterdam en Haarlem. De fietser krijgt de meeste ruimte in Zwolle, gevolgd door Almere en Groningen. Het autoverkeer krijgt in alle gemeenten relatief de meeste ruimte. Toch spannen Apeldoorn, Haarlemmermeer en Amersfoort met 61% de kroon.

De wijk met de meeste ruimte voor voetgangers is de Amsterdamse Burgwallenbuurt aan de Nieuwe Zijde, waar 67% van de infrastructuur bedoeld is voor wandelaars. De tweede plaats wordt bezet door het Haagse stadscentrum met 60% ruimte op straat voor voetgangers, gevolgd door de eveneens Haagse Transvaalbuurt.

Duurzamer vervoersbeleid  

Volgens Milieudefensie wordt de omslag naar een duurzamer vervoersbeleid weliswaar door veel gemeenten met de mond beleden, maar nog te weinig in praktijk gebracht. ‘In veel ruimtelijke ordeningsplannen staat nog altijd de ‘bereikbaarheid met de auto’ in plaats van ‘bereikbaarheid’ centraal.’

Lees het hele rapport met de scores per gemeente hier.  

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.