Steden zijn de economische motor van ons land en verdere concentratie is de basis voor economisch groei. Maar we lopen tegen de grenzen van ons mobiliteitssysteem aan. Reizen naar en binnen steden kost steeds meer tijd, vooral in de spits. Voor verdere groei moeten we onze mobiliteitssystemen kritisch tegen het licht houden. Hoogwaardig openbaar vervoer naar en binnen concentraties zal sterk moeten groeien, auto’s moeten minder stilstaan in grote steden.
48 2016/02 S+ROThemaNieuwe mobiliteitStedelijke concentratievraagt om andere mobiliteitgemeenten met eigen economischcentrum: Amsterdam, Rotterdam,Den Haag, Utrecht, Leiden, Haarlem,Delft, Groningen en Tilburg. Bron:Mob. vanuit-de-Mens obv OViN `10-'13;SDP analyseBoven: Bereikbaarheid steden blijftachter ? vooral van en naar hetwerk. Reistijd van inwoners grootstestedelijke concentraties per dag*(% extra reistijd t.o.v. landelijkgemiddelde). *Zeer sterk stedelijkeNiels JanssenStrategy Development Partnersjanssen@stratdevpartners.comStedelijke concentratievraagt om andere mobiliteitOnderwijsWerk`Nice'Alle motieven4%20%10%1%Alle motievenOnderwijs`Nice'Werk46%37%24%51%52%47%3%11%29%uwconcentratiesrdam - Den HaagOverigrdam - Den HaagMetropoolregiordam ? Den HaagBestemming < 10km BestHoogbouwconcentratiesRotterdam-Den HaagBestemming 1km enkelemeer landelijk gebied, is de reistijd tochgemiddeld 10 procent hoger.2 De snel-heid is dus te laag. Nadere analyse leertdat dit `reistijdnadeel' verschilt per mo-tief. Voor werk is de reistijd maar liefst20 procent hoger; voor onderwijs isdat 1 procent en voor andere motievenis de reistijd binnen steden 4 procenthoger dan in minder geconcentreerdegebieden.Dat is niet vreemd. Veel meer dan ande-re voorzieningen, zijn bedrijven de laat-ste jaren steeds meer naar het centrumvan de stad getro kken en realiseren pervierkante meter meer werkplekken, on-der meer door het nieuwe werken. Detypische snelweglocaties staan steedsmeer leeg. De concentratie van banen isdaardoor de laatste jaren sterk toege-nomen. En hoewel Nederland kampioendeeltijdwerken is, leidt dat niet tot eengrotere spreiding van de spits.Het autoverkeer in de stad loopt vasten het openbaar vervoer binnen destad is traag ? in de binnenstad vanAmsterdam gemiddeld 11 kilometer peruur. Mensen zijn de laatste jaren danook voor woon-werkverkeer steedsmeer de fiets gaan gebruiken. Maar ookdat heeft zijn grens ? zowel in snelheidals in ruimtegebruik. Zelfs de fiets kenttegenwoordig files en parkeerproble-matiek.Sterke groei openbaarvervoer nodigDe concentratie van werk is belangrijkvoor onze economische ontwikkeling.Daarvoor moet de bereikbaarheid welverbeteren of minimaal op niveau blij-ven. Wat is daarvoor nodig? In theoriezijn er twee oplossingen: ofwel het ver-korten van de afstand, of het verhogenvan de snelheid. Het eerste vraagt omwonen in hoogbouw. Appartementenin plaats van een huis met tuin. Hettweede is vooral een uitdaging voor hetopenbaar vervoer.Waarom het openbaar vervoer? Hetopenbaar vervoer is bij uitstek in staatom grote hoeveelheden mensen te ver-voeren naar concentraties. >>beter gedeeld, spreiden innovaties snel-ler en is er een betere match van vraagen aanbod op de arbeidsmarkt. Daarbijis er de schaalgrootte voor diverseculturele en educatieve voorzieningen,die ook bijdragen aan nieuwe inzichtenen innovaties. Kortom: hoe sterker deconcentratie, hoe welvarender de regio.Concentratie vraagt goedebereikbaarheidOm de potenti?le voordelen van ste-den te kunnen benutten, is een goedmobiliteitssysteem nodig. Zowel om dewerkplekken en voorzieningen te kun-nen bereiken, als om uitwisseling bin-nen de stad. Essentie van de voordelenis immers dat mensen veel interactiemet elkaar hebben. Als de afstandenweliswaar kort zijn, maar de vervoers-snelheid heel laag is, ben je netto nietbeter af.Dit is precies het probleem in onzesteden. Hoewel de afstanden totwerkplekken, scholen en culturelevoorzieningen er korter zijn dan in46%37%24%51%52%47%3%11%29%ouwconcentratiesterdam - Den HaagOverigterdam - Den Haagrig Metropoolregioterdam ? Den HaagBestemming < 10km BeOV Lopen/Fiets AutoHoogbouwconcentratiesRotterdam-Den HaagBestemming
Reacties