De landschappelijke dynamiek in de regio Amsterdam is groot. Uitkomst is een landschap dat zich voortdurend vernieuwt, in verschillende snelheden. Economische en natuurlijke krachten zijn van invloed op verschillende soorten gebiedsontwikkelingen. De publicatie Groot-Amsterdam, Metropool in ontwikkeling (2020) van Theo Baart, laat een overzicht zien van de diversiteit aan gebieden die in razend tempo ontstaan, en de ruimtes daartussen die onaangetast blijven.
Het agrarische landschap rondom Schiphol is de meest centrale plek in de regio en staat onder druk van economische beleidskrachten. Grote delen van de grond zijn in eigendom van The Royal Schiphol Group en logistieke bedrijven. Zo ook het Schiphol Logistics Park, een lange strook ingeklemd tussen de A4 en de startbanen van Schiphol airport. Het park ligt met een eigen oprit aan de N201 en vanaf het park staat de chauffeur “binnen 5 minuten op het vrachtplatform van Schiphol”. Een deel het park ligt onder de aanvliegroute en mag niet bebouwd worden. Deze plek wordt gebruikt als parkeerplaats voor vrachtwagens en auto’s. Het park is de opslagschuur en provisiekast voor de motor van de economie met een erf vol materieel en werktuigen.
Reacties