Enschede heeft de lat voor de duurzaamheidopgave hoog gelegd: de ambitie is om de komende jaren 40.000 woningen te verduurzamen om daarmee CO2-uitstoot te verminderen én de lokale werkgelegenheid te stimuleren.
424242TIJDSCHRIFT VOOR DE VOLKSHUISVESTING NUMMER 3 JUNI 2014ACHTERGRONDDOOR DAPHNE GLAZENBURG, REIMARKT TWENTE, FLOOR VAN DENBOSCH, KEIJZER COMMUNICATIEDoor marktpartijen actief te betrekken wil de stad eenkrachtige impuls geven om meer te investeren in bestaan-de woningen. Maar hoe krijg je 15.000 huurders en 25.000woningeigenaren zover dat ze hun huis verduurzamen?Woningcorporaties Domijn, De Woonplaats en degemeente Enschede hebben die vraag voorgelegd aan 83 marktpartij-en. Onder de noemer MIO Duurzaamheid is gezocht naar een nieuweorganisatie(vorm) die de bewoner ontzorgt, van advies tot en metoplevering.Zestien marktpartijen schreven zich in voor het traject van MIODuurzaamheid. Gekozen is voor de aanpak van Reimarkt Twente, eenconsortium van KAW, KUUB, Ten Hag Makelaarsgroep en Trebbe enNijhuis. Reimarkt Twente is een 100% marktinitiatief met als kern eenwinkel voor duurzaam wonen. Huurders en particuliere eigenarenkunnen terecht bij Reimarkt, waar ze kant en klare oplossingen enproducten vinden, van dubbel glas tot energienotaloze woningen.Reimarkt is een fysieke winkel, waar mensen stap voor stap begeleidworden. De producten van Reimarkt worden geleverd door zowel grotebouwpartijen als lokale ondernemers. Inmiddels zijn de voorbereidin-gen in volle gang, want op 1 mei wordt de eerste Reimarkt winkelgeopend. Tot die tijd blijft het niet stil in Enschede, want met postersop straat, in de supermarkt, de bieb en op school en een pop-up storein de wijk zullen de Enschede?rs weten dat ze wat te kiezen hebben omduurzaam te wonen.Jan Salverda, voorzitter MIO Duurzaamheid en directeur van Domijn:"Voor ons was het een totaal andere manier van denken, het besef datwij als woningcorporaties niet meer overal verstand van hoeven te heb-ben. We hebben de regie losgelaten en het initiatief vanuit de marktlaten komen." Frans Kooiker, vice voorzitter MIO Duurzaamheid endirecteur De Woonplaats, vult aan: "Het is echt genieten als je ziet datveel partijen de vraag zo goed oppakken! Met groeiend enthousiasmehebben we als stuurgroep het traject gevolgd. We hebben natuurlijk eenontzettend ambitieuze uitvraag gedaan". Henk Kieft, penvoerder vanReimarkt, beaamt dat: "Uitdagend was het zeker. Als consortium heb-ben we besloten te stoppen met concurreren en samen sterk te staan. Zokunnen we echt meters maken voor duurzaamheid". Jan Salverda: "Ikben heel blij dat Reimarkt Twente duurzaamheid als kant en klaar pro-duct gaat aanbieden. Dat je duurzaamheid dusdanig kunt vermarktendat iedereen het begrijpt". Henk Kieft: "Daar is onze aanpak ook echt opgericht, om het voor de consument overzichtelijk te maken. Wat onsbetreft krijgt heel Enschede de renovatiekoorts!".Reimarkt Twente pakt de uitdaging in Enschede op, maar ook de tweeandere finalisten van MIO Duurzaamheid gaan verder met hun plan-nen. Alle drie consortia blijken zeer innovatief en creatief en zoeken desamenwerking. Jeroen Koops van Like Watt!: "De uitvraag had eenhoog ambitiegehalte. Like Watt maakt het via een online platform leuken interessant om actief energie te besparen. Elke stap die de consu-ment neemt, levert aantoonbare besparingen op. Consumenten wor-den vervolgens vanuit de webshop ontzorgd bij de vergelijking, aan-schaf en uitvoering van maatregelen."Syto Goslinga van Save Enschede: "Vertrouwen is de sleutel tot eenduurzaam en toekomstbestendig Enschede. Ambassadeurs spelen eenbelangrijke rol. Die enthousiasmeren bekenden en buurtbewoners metverduurzaming."www.reimarkt.nlMARKTPARTIJENVERDUURZAMEN ENSCHEDEEnschede heeft de lat voor de duurzaamheidopgave hoog gelegd: de ambitie is om de komende jaren40.000 woningen te verduurzamen om daarmee CO2-uitstoot te verminderen ?n de lokalewerkgelegenheid te stimuleren.
Reacties