De agrarische
revolutie
Digitale
gevaren
Ieder z'n eigen
stad Design
thinking in
Helsinki
THEMA 00_RUBRIEKSKOP
#4/2018
62
44
24
72
THEMA
De macht van de algoritmen
#4/2018
Vakblad over de leefomgeving voor ruimtelijke professionals en woonexperts
Ruimte en Wonen wordt mede mogelijk gemaakt door onze
partners. Een partner van Ruimte en Wonen geniet van veel
aantrekkelijke voordelen, waaronder een korting op het
lidmaatschap en een profielpagina op deze website. Omdat het partnerschap in onderling overleg wordt ingevuld, sluiten de
voordelen precies aan bij de behoeftes van de partner.
Heb je ook interesse om partner te worden, neem dan contact op met
Evamarije Smit via telefoonnummer 073-2051010 of via e-mail e.smit@aeneas.nl
Meer informatie over deze bedrijven
en het partnerschap staat op
ruimteenwonen.nl/partners
1
EN VERDER
2 Hoofdredactioneel
Paul Gerretsen en
Evamarije Smit
86 Column
Ron Lander
138 Recensie
City by City
139 Recensie
IJsselmeergebied
ARTIKELEN
34 Op de troepen vooruit
Eric Smulders
54 Dichtheid in beeld
Een beeldessay
94 Vinger aan de pols
Roel Meeuwsen
REPORTAGES
104 Provincie is geen
pintautomaat
Joost Zonneveld
114 Ruimtelijke
interventies
Beeldessay over culturele
hoofdstad Leeuwarden
INTERVIEWS
16 Interview met
Marleen Stikker
88 Interview met
Paul Gerretsen en
Desirée Uitzetter
132 Interview met
Nienke Homan
THEMA ALGORITMEN
Panorama
Nederland
Toekomstperspectief
voor de ruimtelijke
inrichting van Nederland
Bewegen of
stilstaan
Waardes van openbare
ruimte in de stad
82
122
Hier en
hierna
Geen
gebiedsontwikkeling
zonder data
6
Inhoud
2
Het gesprek over algorit -
men is nog maar net be -
gonnen, zegt directeur van
stichting Waag Marleen
Stikker die vindt dat er zo
snel mogelijk een Autori
-
teit Algoritmen moet ko -
men. Want de macht van
algoritmen is groot betoogt
zij in een interview en de
achterliggende beslisboom
is vaak niet meer te achter
-
halen. De positie van bur -
gers ten op zichtte van
beleid komt daarmee in de
knel; computergestuurde
beslissingen kunnen moei
-
lijk worden teruggedraaid.
Ook de beschikbare data
die vaak onvolledig en oud
is, vormt een risico bij het
gebruik van algoritmen. Di
-
lemma´s voor bestuurders
en beslissers zijn er volop:
zijn grote investeringen te
baseren op algoritmen die
met "historische data" ge
-
voed zijn?
Begrijpen wij genoeg van
de manier waarop het soft-
ware programma haar
beslissingen heeft ge -
maakt? Stellen we onze
data wel beschikbaar en
willen we die wel delen
met anderen? Hoe transpa -
rant zijn wij? Hoe vind je
de balans tussen door com -
puter gedreven beslissin -
gen en de menselijke maat?
Enzovoort.
Al deze beren op de weg
verhinderen niet dat de
teneur van de artikelen die
het thema van dit nummer
behelst positief is. "De
macht van de algoritmen"
heeft de aandacht van de
betrokkenen en weerhoudt
bestuurders en beleidsma -
kers er niet van om te expe -
rimenteren met big data.
Woningcorporatie Woon -
stad uit Rotterdam werkt
inmiddels veel meer data -
gestuurd en is van mening
dat de organisatie nu ge -
richter, scherper en meer
onderbouwd beslissingen
kan nemen over het vast -
goed. En transparanter kan
verantwoorden waarom ze
welke keuzes maken, ver -
Het gesprek over
algoritmen is pas net
begonnen"
Macht van algoritmen
3HOOFDREDACTIONEEL
telt Maria Molenaar, voor
-
zitter van de Raad van
Bestuur. Ook bij woonfrau -
de, het voorkomen van
betalingsachterstanden en
het sociale beheer worden
big data gekoppeld en ge -
analyseerd. Dat data vaak
ontbreekt of verouderd is
levert inderdaad blinde
vlekken op maar de voorde -
len wegen zwaarder. Ook
zij hebben ruim aandacht
aan de morele kant van - en
de menselijke maat van
computergestuurde beslis -
singen. Het artikel "Iedereen zijn
eigen stad" zet helder uit -
een hoe een toenemende
stroom van data over onze
individuele voorkeuren en
gedrag in de woonomge -
ving ervoor zorgt dat er een
personalisering op grote
schaal kan plaatsvinden.
"De" stad wordt "mijn"
stad. De hoofdstad van
IJsland, Helsinki, is een
koploper op dat gebied. De
overheid is daar de stuwen -
de kracht en heeft al haar
besluitvormingsprocessen
digitaal en transparant
gemaakt. In feite heeft ze
een digitale democratie gefaciliteerd. Auteur Dirk
Verhagen was op bezoek en
doet verslag.
De overheid zou ook in ons
land een voorbeeldfunctie
moeten vervullen, bepleit
Co Verdaas die ook het
zogenoemde Ongevraagd
Advies van de Raad van
State aan het kabinet een
interessante ontwikkeling
vindt. Het artikel hierover
gaat de diepte in. Verdaas
en zijn collega´s stellen in
hun bijdrage dat gebieds
-
ontwikkeling niet kan
zonder data gedreven be -
slissingen, daarvoor zijn
de huidige opgaven veel te
complex. Het aardige van
dit artikel, tevens de ope -
ning van dit thema, is dat
de auteurs elk van een
andere generatie zijn. Ze
worden gedreven door
dezelfde missie namelijk
het vormgeven aan een
duurzaam Nederland en
hebben allen een andere
relatie met data. Inspire -
rend en een beetje onwen -
nig tegelijkertijd is het om
te lezen dat data voor de
jongste auteurs is als zuur -
stof: ze geven kleur en
inzicht. Zo onzichtbaar als algorit
-
men voor de meesten van
ons toch nog zijn, zo zicht -
baar is Panorama Neder -
land. U heeft een primeur
in handen. Halverwege dit
vakblad treft u de vier aan -
gezichten van Nederland,
ontworpen door de Rijks -
bouwmeesters. De insteek
is wederom positief: de
grote maatschappelijke
opgaven bieden een kans
om Nederland, schoner,
hechter en rijker te maken.
Het panorama zet de toon
en verbeeldt een herken -
baar en toch fundamenteel
anders georganiseerd Ne -
derland; een toekomstper -
spectief lijkt geboden.
Evamarije Smit
Conceptmanager
Ruimte en Wonen
Paul Gerretsen
Stedenbouw &
Ruimtelijke Ontwikkeling
4
Aan dit nummer werkten mee:
Marco Aarsen,
Goudappel Coffeng Steven Bastiaans,
Stibbe Paul Gerritsen,
Vereniging Deltametropool
Marit Haaksma,
Urban Synergy Erik Hardeman,
Journalist
Arjan Harbers,
Planbureau voor de
Leefomgeving
Gert-Jan Hagen,
Springco Ron Lander,
Provincie Groningen Roel Meeuwsen,
Commissie voor de m.e.r.
Auteurs
5
RUIMTE + WONEN NETWERK
Eric Smulders,
Woonstad Rotterdam
Co Verdaas,
Over Morgen Dirk Verhagen,
Urban Synergy Anne-Jo Visser,
Gemeente Utrecht
Dorien de Voogt,
Vereniging DeltaMetropool Sjaak Wolfert,
Wageningen University &
Research Joost Zonneveld,
Journalist
Merten Nefs,
Vereniging Deltametropool Evamarije Smit,
Ruimte + Wonen
6
ALGORITMEN
Heden en
hierna
Geen gebiedsontwikkeling zonder data
Elektrisch rijden in 2030, verduur-
zaming van de woningvoorraad,
klimaatadaptatie, transitie naar
een circulaire landbouw en eco-
nomie, 1 miljoen extra woningen.
Zonder goed gebruik van data
zijn we niet in staat de goede
antwoorden te genereren. Bij
onze aankopen, onze sociale
contacten, onze mobiliteitskeuze
en het boeken van een vakantie
is het gebruik van data vanzelf-
sprekend. Data en gebiedsont-
wikkeling: waar liggen kansen,
welke valkuilen moeten we ver-
mijden. De lat kan niet hoog ge-
noeg gelegd worden.
Tekst Co Verdaas, Gerwin Hop, Anne van der
Veen, Robin Ammerlaan
7
Prognose autonoom
vervoer
8
T
oen rond 1990 de eerste com -
puters hun intrede deden stu -
deerde Co Verdaas af aan de
Radboud Universiteit (toen
nog de Katholieke Universi
-
teit Nijmegen) op het gebruik van geografi -
sche informatiesystemen in de beleidscyclus.
Dat was een wijze keuze volgens de betrokken
docenten. Immers, de eerste computers en
daarmee de maakbare samenleving, lag als
het ware voor het oprapen. Meer data en meer
kennis zouden leiden tot betere besluiten en
meer welvaart en welzijn. Kennis van compu
-
ters en geografische informatiesystemen zou -
den zelfs randvoorwaardelijk zijn voor het
vinden van een baan als planoloog. Het zou
nog even duren zo weten we nu. In 1991 zat
werkelijk geen enkele werkgever te wachten
op een pas afgestudeerde planoloog met ken
-
nis van geografische informatiesystemen.
Gerwin Hop studeerde in 1999 af aan de
universiteit Twente. Hij was toen al op zoek
naar innovatieve technieken en werkwijzen.
In 1996 was hij als stagiair trotse bezitter
van een laptop waarmee hij data-analyses
maakte die beslissers konden gebruiken
voor hun beleid. Vol verwondering verza -
melden de ambtenaren van de gemeente
zich om dat bijzondere apparaat van hem. De
nieuwste generatie wordt vertegenwoordigt
door Anne van der Veen en Robin Ammer -
laan voor wie data zijn als zuurstof; ze geven
kleur en inzicht. Zij zijn recent afgestudeerd
aan de TU Delft en Wageningen UR. Werken
aan gebiedsontwikkeling zonder een empiri-
sche basis is voor hen ondenkbaar. Deze drie generaties worden gedreven
door dezelfde missie: vormgeven aan een
duurzaam Nederland. Eindelijk wordt de
belofte van 1990 ingelost zo lijkt het, al zijn
we nog lang niet zover dat een evidence ba -
sed gebiedsontwikkeling op basis van (big)
data vanzelfsprekend is.
Koudwatervrees overwinnen
Data en innovatieve technieken worden
niet als vanzelf omarmd door beleidsma -
kers en beslissers. Ook niet nu we voor een
aantal immense opgaven staan en data aan -
toonbaar helpen de kwaliteit van keuzes te
verhogen en inzicht eraan kan bijdragen
schaarse middelen zo optimaal mogelijk in
te zetten. Barrières voor het gebruik van
data variëren van 'te lastig', 'te duur' en 'te
vaag' tot en met 'te mooi om waar te zijn' en
'te complex'. Onbekend maakt onbemind.
De koudwatervrees kan overwonnen wor -
den door kennis te nemen van de voorbeel-
den die meer inzicht geven in de voordelen
ALGORITMEN
Begrippen geduid
Data. Je hoort de term vaak. Data is
eigenlijk een grote serie aan kale feitjes.
Gesorteerd of ongesorteerd, kwalitatief of
kwantitatief. Wanneer je data verwerkt en
interpreteert maak je er informatie van. Het
verwerken van data naar informatie kun je
automatiseren door het gebruik van
algoritmen. Door nieuwe informatie te
combineren met bestaande kennis en
verbanden te leggen kom je vervolgens tot
nieuwe inzichten.
Big data is een containerbegrip en duidt
meestal op het enorme volume aan data
waar we tegenwoordig mee te maken
hebben. We hebben steeds meer data tot
onze beschikking, maar hoe we omgaan
met de informatie die we hier uithalen blijft
nog (heel) even mensenwerk.
Data genereren inzicht en kennis. Kennis is
echter veel omvattender dan een analyse
van relevante data. Kennis gaat ook over
kritisch vermogen, ervaring, inzicht in
processen en theoretische bagage.
9
"Cyclisch
werken kan niet zonder
betrouwbare data"
CO VERDAAS
10
van een data gedreven aanpak. Inzicht ge-
nereren in trends en ontwikkelingen met
data is noodzakelijk maar niet afdoende.
Inzicht helpt wel bij het maken van transpa -
rante en optimale keuzes.
Data bij complexe opgaven
De druk op de ruimte in Nederland neemt
toe en het leggen van de puzzel wordt steeds
ingewikkelder. Om die reden zet het kabi-
netsperspectief op de NOVI in op het combi-
neren van opgaven, een trendbreuk met het
in samenhang projecteren in de ruimte van
sectorale programma's (wonen, kantoren,
bedrijfsterreinen en infrastructuur) waar -
bij we de open gebieden buiten de stad over -
wegend benaderden als 'restruimte'. Met de
grote opgaven van nu kunnen we het ons
eenvoudigweg niet permitteren om keuzes
te maken zonder goed gebruik te maken
van data. Niet omdat data als vanzelf het
goede antwoord genereren. Wel omdat de
schaal, complexiteit en urgentie van de op -
gaven niet getackeld kan worden met de
klassieke kwalitatieve en lineaire beleids -
aanpak. Onderwijl is het gebruik van data
in andere domeinen al een vanzelfspre -
kendheid: bij onze aankopen, onze sociale
contacten, onze mobiliteitskeuzes, het boe -ken van een vakantie. In de gebiedsontwik
-
keling zijn we nog lang niet zover. Sommi-
gen zien het gebruik van data als een
bedreiging, wij willen vooral wijzen op de
kansen en de noodzaak benadrukken.
Data genereert inzicht in de stand van za -
ken en trends en ontwikkelingen. Dat helpt
om wegwijs te worden in het oerwoud van
overlappende opgaven. Enkelvoudig en mo -
delmatig programmeren werkt niet meer. Niet alleen missen we dan kan -
sen, we richten onze omgeving
suboptimaal in. We moeten de
complexiteit juist confronteren
met ? consequenties van ? te ma -
ken keuzes. Een goed gebruik van
algoritmes en data is precies het
kapmes dat het oerwoud kan
doorklieven en tot concrete op -
lossingen kan leiden. Zonder een
data gedreven aanpak is het on -
mogelijk om weloverwogen be -
sluiten te nemen voor een vitaal
en duurzaam Nederland. Om de
complexiteit te lijf te gaan brengen data een
aantal functies in, hieronder belicht.
Joint fact finding
Waar de complexiteit en onderlinge af han -
kelijkheden toenemen zijn vaak ook belan -
gen en waarden in het geding. Iedere pro -
fessional zal dit herkennen. Het gaat al lang
niet meer om de juiste locatie voor de nieu -
we stadsuitbreiding vanuit een multicrite -
ria analyse. Opeens speelt bijvoorbeeld de
nabijheid van een warmtebron voor de ver -
warming van de nieuwe woonwijk een rol
bij het maken van de keuze voor nieuw -
bouwlocaties. Onze ervaring is dat het loont
om in complexe projecten waar verschillen -
de opgaven (en dus ook belangen) elkaar
treffen, te beginnen met een gedeeld beeld:
"Wederopbouw lukt
alleen als aanvliegroutes
in het beleid los gelaten
worden"
11
ALGORITMEN
joint fact finding. In gewoon Nederlands:
waar hebben we het over en waar staan we.
Wat is de gemene deler? Welke lessen uit
het verleden kunnen we met elkaar delen?
Dit voortkomt dat belanghebbenden elkaar
in het proces blijven bestoken met 'het eigen
gelijk' of op een later moment om meer on-
derzoek vragen. Middels een gedegen em -
pirische basis krijgen al die verschillende
partijen een gedeeld beeld van de opgave
én van de urgentie. Daar waar in complexe
projecten met meerdere belangen niet
wordt geïnvesteerd in zo'n basis, resulteert
dit verderop in het proces vrijwel zeker in
gedoe en dus vertraging en extra kosten.
Inzicht in trends
De tweede functie van data is het inzichtelijk
maken van trends. Uiteraard is beschikbaar -
heid van betrouwbare data cruciaal, maar
het inzichtelijk maken van trends legitimeert
de noodzaak om al dan niet in te grijpen. Er
is een opgave en er is urgentie, maar wan -neer doe je wat precies? Als het spoor aan
zijn maximale capaciteit zit en je wilt ver
-
dichten, hoe blijven we dan bereikbaar? Als
steeds meer mensen de (e-)bike pakken, wat
betekent dat voor de openbare ruimte die we
morgen veranderen? Als piekbuien in aantal
en heftigheid toenemen en je maakt die
trend inzichtelijk, dan is het logisch om te
bezien wat de risicovolle plekken in je stad
zijn. We maken nog te weinig gebruik van
data in de vertaalslag naar concrete plannin -
gen en handelingsperspectieven toe: welke
trends zijn autonoom, welke beïnvloedbaar
en hoe verhouden ze zich tot elkaar. Het in -
zichtelijk maken van trends helpt ook bij het
bouwen van alternatieve scenario's en het
creëren van een verhaal dat aangeeft waar -
om je zou kunnen of moeten ingrijpen. Onder de omgevingswet gaan we cy -
clisch werken. Dat klinkt abstract. Kort -
weg komt het erop neer dat sommige opga -
ven zo complex zijn dat we enerzijds
handelen en anderzijds kijken of het ople -
Warmte Transitie Atlas Zuid-Holland
12
vert wat we ervan verwachten. Door te
monitoren en dus data te genereren tijdens
de uitvoering, krijg je zicht op de effectivi-
teit van het handelen en ben je in staat tus-
sentijds in te grijpen. Stel dat je in een cen -
trum het aantal geluidgehinderden wil
terugdringen, dan kan je inzetten op stille
bestrating, isolatie, elektrisch vervoer of
verkeersmanagement. Door te monitoren
en data te verzamelen verkrijg je inzicht in
welke maatregel welk effect heeft en hoe
doelen gehaald kunnen worden tegen wel-
ke kosten. Cyclisch werken kan niet zon -
der betrouwbare data.
Wat data al mogelijk maakt
Wat al kan met data vraagt om meer. De
voorbeelden illustreren lichten een tipje
van de sluier op in de mogelijkheden. De ambitie is om in 2030 het wagenpark in
Nederland volledig elektrisch te laten zijn.
Dat betekent ook dat er nog honderdduizen
-
den laadpalen bij moeten komen. Volgens de
Rai vereniging zelfs 3 miljoen. Of je nu uit -
gaat van 1 of 3 miljoen, het betekent dat er
vanaf nu elke dag 300 tot 1000 laadpalen
bijgeplaatst moeten worden. Door intelligen -
te analyses van mobiliteitspatronen en het
gebruik van laadpalen is het mogelijk de op -
timale verdeling van laadpalen in een ge -
meente te mappen en kunnen de consequen -
ties voor de openbare ruimte inzichtelijk
gemaakt worden. Nu worden laadpalen vaak
nog ad hoc neergezet zonder uit te gaan van
de ambitie voor 2030. Dat gebeurt ongetwij -
feld met de beste bedoelingen. Uiteindelijk is
het een verkwisting van geld en een onnodi-
ge inbreuk op de openbare ruimte.
13
Om de energietransitie te realiseren moe-
ten tot 2050 zo'n 1000 woningen per dag
omgebouwd worden. Premier Rutte verge -
leek deze opgave met de wederopbouw. Dat
lukt alleen als we de klassieke aanvliegrou -
tes in het beleid loslaten, onze routines
doorbreken, modelmatig gaan mappen en
mensen meenemen in de nieuwe werkelijk -
heid. Dat kan door met de warmtetransitie -
atlas aan de hand van data over energie -
bronnen, typologie van gebouwen en
mogelijke oplossingen in beeld te brengen
wat er kan en moet gebeuren en wat daar
voor nodig is. Dat is zonder precedent, maar
een alternatieve route is er niet. We krijgen naar verwachting meer en he -
viger buien. Een deel van de oplossing is
gelegen in het voorkomen dat het regenwa -
ter meteen het laagste punt opzoekt. Door met zogenaamde klimaatkaarten inzichte
-
lijk te maken hoe water zijn weg zoekt en
wat de optelsom van individuele keuzes
voor het weghalen van bestrating betekent,
is het mogelijk de kosten af te wentelen op
de gemeenschap en kunnen hoge investe -
ring in sommige gevallen worden voorko -
men. De inrichting van Nederland vraag om
meer van dergelijke toepassingen.
Aandachtspunten
Het gebruik van data als onderlegger voor be -
leidskeuzes en investeringen is nog lang niet
overal ingeburgerd. Dat moeten data-specia -
listen en de potentiële gebruikers zichzelf
aanrekenen. Reflecterend volgt hieronder
een aantal aandachtspunten. Nog te vaak op -
timaliseren data -en gis-specialisten hun mo -
dellen en data en zijn ze niet in staat om de
verbinding te maken met de problemen die
maatschappelijk ervaren worden. Dat vraagt
om sensitieve nerds en aandacht hiervoor in
de vorming van de professionals van de toe -
komst. Wie de verbinding niet weet te maken
staat uiteindelijk met lege handen, al beschik
je over alle relevante data die je in een project
maar zou wensen.
Vaak wordt een visie opgesteld door een
middag met elkaar in een hok te vergade -
ren. We chargeren, maar beleidsmakers en
beslissers moeten meer dan nu gebeurt
data- en kennis gedreven te werk gaan. Bin -
nen projecten wordt vaak te snel geantici-
peerd op mogelijke oplossingen, zonder
eerst te investeren in een gedeelde empiri-
sche basis. Zoals eerder aangegeven: uitein -
delijk levert dit vertraging en dus hogere
kosten op. Op organisatorisch niveau be -
speuren wij een gebrek aan ambitie om te
investeren in een gezamenlijke kennisbasis
die gericht de beschikbare data duidt en
vertaalt in beslis-informatie. De kennisin -
frastructuur is niet meer toegesneden op de
Themakaart regionale
energiestrategie
(fictief)
ALGORITMEN
14
opgaven die vooral decentraal tot een afwe-
ging moeten komen. Data van bijvoorbeeld
planbureau's of kennisinstellingen vinden
lang niet altijd hun weg naar decentrale be -
slissers. Dit is bij de grote decentralisaties in
het omgevingsdomein een vergeten onder -
deel. In de praktijk blijkt nog steeds een
enorme terughoudendheid als het gaat om
het investeren in het genereren van data en
het delen van beschikbare data. Dit staat
maatschappelijk optimale keuzes in de weg.
Een positief voorbeeld vinden we in de wa -
terschappen. Deze zijn ooit ontstaan vanuit
de noodzaak te polderen en werken nu ef -
fectief, efficiënt en kennis gedreven aan
onze waterveiligheid en ?kwaliteit. Ook
voor de energietransitie en mobiliteit zou
zo'n aanpak en governance een goede refe -
rentie kunnen zijn.
Nieuwe norm voor de overheid
De omgevingswet mag dan onverkort inzet -
ten op een digitaal stelsel waarbij de be -
schikbare data voor eenieder toegankelijk
zijn en op dezelfde manier ontsloten, dat is
nog geen garantie dat het gebruik van data
al spoedig de nieuwe default wordt. Op ter -mijn zal de omgevingswet dit afdwingen,
om de eenvoudige reden dat veel deskundi-
ge burgers, organisaties en bedrijven zullen
meekijken met de overheid en onvolkomen
-
heden zullen signaleren en ook repareren.
Daarop vooruitlopend stellen wij voor dat
de overheid het goede voorbeeld geeft en
zichzelf dient te binden aan data-gedreven
keuzes. We trekken de analogie met de best
beschikbare techniek bij het verlenen van
een vergunning. Daar waar een overheid
aan anderen mag vragen de best beschikba -
re techniek in een bedrijf te gebruiken, zou
het de overheid sieren zelf ook de best be -
schikbare technieken en informatie bij de
eigen keuzes als uitgangspunt te nemen.
Een kwestie van wederkerigheid en geloof -
waardigheid. De lat kan wat ons betreft niet
hoog genoeg liggen.
Het ongevraagde advies van de Raad van
State van 31 augustus 2018 'effecten van de
digitalisering voor de rechtsstatelijke ver -
houdingen' wekt de interesse. De Raad van
State signaleert dat data en digitalisering
steeds vaker een rol spelen in besluitvor -
ming en dat het tot op heden aan kaders en
handvatten ontbreekt. De Raad wijst op het
Interactieve vastgoedatlas
15
risico van ondoorgrondelijke algoritmes en
de vertaling daarvan in machinetaal waar-
bij het enkel voor een ICT-specialist nog is
na te gaan of de algoritmes recht doen aan
de beleidsmatige uitgangspunten. Uiter -
aard is daarbij ook de navolgbaarheid en
transparantie in het geding. De Raad van State wijst op het onvermogen
van algoritmes om impliciete kennis mee te
wegen. De 'tacit knowledge' en de eigenheid
van een specifieke situatie. Dat zou juist het
gewenste maatwerk op een robotachtige ma -
nier kunnen frustreren. Hopelijk komt het
kabinet met een inhoudelijke niet al te defen -
sieve reactie op dit ongevraagde
advies waarbij de kansen van data
en digitalisering volop worden om -
armd en de risico's realistisch wor -
den geadresseerd. Data are here to
s t a y.
Tot slot
Gezien de opgaven waar we voor
staan kunnen we het ons eenvoudigweg niet
veroorloven om onze keuzes niet te baseren
op data en met een open blik te kijken naar de
consequenties van ons (niet) handelen. Data
kunnen politieke en maatschappelijke keuzes
onderbouwen en helpen eenieder onder ogen
te laten zien wat de plussen en minnen zijn
van die keuzes. Data zijn noodzakelijk. Wel is
het zaak te blijven nadenken en ook 'door de
data' heen te kijken. Zo wilde de WRO/Bro
'85 paal en perk stellen aan het gebruik van
de beruchte artikel 19 procedure waarmee
kon worden afgeweken van het bestem -
mingsplan. Kort na invoering van de WRO
leek die missie geslaagd. Totdat bleek dat er
eenvoudigweg veel minder gebouwd was en
daardoor het gebruik van artikel 19 fors was
afgenomen. Kortom, data vertellen veel,
maar verklaren niet per se wat er aan de hand
is. Data is nog geen informatie: data is feitelijk,
informatie is maakbaar. De context zal al-
tijd in ogenschouw genomen moeten wor
-
den. Bij het formuleren van een oplossing is
het zaak mensen met lokale of situationele
kennis te betrekken. Anders kunnen ver -
keerde incentives of mechanismen ontstaan
bij het formuleren van de oplossing. Zo
kreeg een medewerker grondzaken een ex -
tra beloning op basis van het aantal ver -
kochte M2 en werd later ontdekt dat die M2
ver onder de marktprijs werden verkocht. Daarnaast is het zaak alert te blijven op
de zelf vervullende werking die data kun -
nen hebben: stel dat een navigatiesysteem
op basis van criminaliteitscijfers in de rou -
teplanner bepaalde buurten mijdt, dan is de
kans groot dat die buurten op termijn nog
onveiliger worden door minder sociale con -
trole en dus nog meer gemeden gaan wor -
den. Dat mag overigens nooit een reden zijn
om die data dan maar niet te openbaren en
te benutten. Het is uiteraard allereerst zaak
om niet weg te kijken en de achterliggende
oorzaken van die onveiligheid aan te pak -
ken. Kortom, data gedreven beleid en pro -
jecten zijn voor ons het nieuwe normaal, al
kunnen we voorlopig nog niet zonder intel-
ligentie en kritisch vermogen!
"Omgaan met meer data blijft mensenwerk"
LEES MEER
Lees dit artikel ook online.
ALGORITMEN
16
INTERVIEW
MARLEEN STIKKER
Directeur en medeoprichter
Waag Society
17ALGORITMEN
Data juist
geen garantie
voor morgen
Dit najaar presenteerde de gemeente Amsterdam haar digital
right charter met NYC en Barcelona presenteert spreken we
met internetpionier Marleen Stikker over hoe algoritmes onze
omgeving en daarmee ons leven in toenemende mate bepalen.
Directeur van stichting Waag vindt dat er snel een 'algoritme
autoriteit' moet komen: "Het gesprek over de werking van
algoritmen is nog maar net begonnen".
Tekst Evamarije Smit
Beeld Waag Society
"Neutrale data bestaan niet", zegt Stikker vaak tegen studenten informatica en an -
deren bij kenniscentra. Ze kijken haar meewarig aan en worden ongemakkelijk,
vertelt Stikker, mede oprichter van Waag die zich bezighoudt met de sociale- en
culturele impact van technologie. Maar ieder meetpunt is een interpretatie van de
werkelijkheid, gaat ze verder waarop deze briljante rekenaars het idee krijgen dat
ze over filosofie begonnen is. Het ongemak neemt verder toe, is haar ervaring. Stik -
ker: "Er zijn ontelbaar veel vooraannames gedaan tot het moment dat je iets tot
data verklaard. Wie de categorieën van de database definieert, definieert al voor
een belangrijk deel de uitkomst. Dus wie bepaalt wat we meten? Dat wat we niet
meten, telt niet mee in de analyse. Dit bepaalt voor een belangrijk deel de blikrich -
ting. Vervolgens pas je algoritmen toe. Een algoritmen is niets meer dan: als dit,
dan dat. Dan bepaalt het algoritme het schakelpunt, de inclusie of exclusie, de actie
of niet-actie. Dat zijn eigenlijk instructies die je allemaal aan het licht zou moeten
brengen want hoe besluit dat systeem? Kan het systeem ons uitleggen hoe het iets
18
INTERVIEW
"Kan het
systeem ons
uitleggen hoe het iets heeft besloten"
MARLEEN STIKKER
19ALGORITMEN
heeft besloten? We hebben zichzelf uitleggende systemen nodig. Sommigen men
-
sen worden heel blij van kunstmatige intelligentie omdat systemen zelf gaan leren
en tot conclusies komen maar we weten niet hoe die tot stand zijn gekomen. Ik
denk dat we dat fundamenteel niet moeten willen". Het aardige van deze tijd, vindt Stikker, is dat de discussie over de "black box"
(de niet meer te achterhalen beslisboom) wordt geopend. Het kennisniveau rond -
om algoritmes verbetert. Elke zichzelf respecterende wetenschapper is op de
hoogte van de vraagstukken rondom algoritmes. Behalve hun werk te verdedigen
moeten zij ook hun digitale ontwikkelstappen inzichtelijk maken. Nu beleidsma -
kers en planners nog, vult Paul Gerretsen aan, agent van de Vereniging DeltaMe -
tropool en gesprekpartner van Stikker op haar werkkamer in Amsterdam. In de
ruimtelijke ontwikkeling, stedenbouw en woningmarkt baseren professionals zich
steeds meer op meer - en preciezere data. Dat klinkt goed maar leidt tot scenario´s
"waar je het koud van krijgt" zegt Gerretsen. Hij vertelt van grote investeringspro -
gramma´s op het gebied van verkeer
die op stapel staan.
De scenario´s hiervoor zijn geba -
seerd op modellen die de vraag van
de toekomst in kaart brengen. Ech -
ter, die modellen zijn gevoed met
data met statistische projecties geba -
seerd op de ontwikkelingen van de
afgelopen 20 jaar, niet die van de toekomst, terwijl beleidsdoelstellingen al wel
helemaal anders zijn! De betrouwbare, precieze en integere statisticus die daar
werkt levert de getallen aan wat leidt tot het bizarre gegeven dat we op basis van
wat we 20 jaar geleden deden, de aankomende 20 jaar ontwikkelen. Gerretsen:
"Dat is de input voor miljardeninvesteringen terwijl we eigenlijk met ze allen we -
ten dat wat we de afgelopen 20 jaar hebben gedaan niet goed is! Het erge is dat
bestuurders dit vaak niet eens weten". Heel herkenbaar voor Stikker die goed is ingevoerd, onder andere als een van de
vier voorzitters van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving, een initiatief van de
rijksoverheid. "Dit is een systemisch probleem. We trainen software met histori-
sche data. Stel dat we iets meten op ons 14-levensjaar en op basis daarvan voor -
spellingen doen, dan missen we heel veel informatie met alle levensfasen die daar -
na nog komen". De Belgische professor Mireille Hillebrand houdt zich bezig met de
voorwaarden van algoritmen. Zij bedacht de Triple Test, een simpel en doeltref -
fend hulpmiddel. Vraag je af: Which problem is solved, which problem is not solved
en which problems are created? In plaats dat technologie en data alles oplost, cre -
e ert het zelf ook nieuwe problemen. Die zul je in kaart moeten brengen om een
goede afweging te maken.
"Bestuurders weten dit vaak niet eens!"
20
ALGORITMEN
De kaart van Amsterdam
In zijn essentie is er technologisch gezien nog niet veel veranderd. Stikker die 25
jaar geleden als jong professional begon met "data liberation", het bevrijden en
toegankelijk maken van data, stelt dat we met het ontsluiten van data niet altijd in
de goede richting zijn opgeschoten. Zij ziet bovendien dat de impact die gegene -
reerd kan worden door zaken digitaal te ontsluiten eerder de weg terug dan een
vlucht vooruit neemt. Zowel Gerretsen als Stikker herinneren zich de ARCAM
kaart, ruim 20 jaar geleden, waarop alle plannen voor de regio Amsterdam waren
verzameld en wat voor het eerst een overzicht maakte. De digitalisering daarvan
door Waag en De Digitale Stad bood alle betrokkenen een geweldige bak aan infor -
matie op de diverse niveaus.
De bijeen gebrachte informatie bracht de inconsequenties van beleid helder in
kaart. Het was de eerste keer dat digitale kaarten online kwamen te staan, ruim
voor google maps. Er was een platform aangekoppeld evenals live bijeenkomsten
om met elkaar de discussie aan te gaan. Precies zoals je zou willen; transparant en
van invloed op de plannenmakerij. De ARCAM kaart was de inspiratie voor de
Nieuwe Kaart van Nederland, waarin voor heel Nederland de plannen in kaart
werden gebracht. Nu zien beiden dat het steeds moeilijker wordt over deze data te
beschikken en om ze als overzicht te presenteren. Gerretsen: "De Nieuwe Kaart
van Nederland is wegbezuinigd en is recent op initiatief van de Rijksadviseurs voor
de Leefomgeving, zo goed en zo kwaad als kon, op nieuw opgestart. Het blijkt pa -
radoxaal genoeg steeds lastiger alle informatie bij elkaar te krijgen en is daarom nu
nog een gaten kaas". Stikker vult aan dat het openbaar maken van informatie nog
altijd weerstand oproept en dat overheden en bedrijven zich nog altijd niet graag
in de kaart laten kijken: "Van overheden krijgen we vooral statische pdf´s en in het
Amsterdamse bestuursinformatiesysteem Andreas, heeft meer hordes dan we
vroeger met raw machine readable data konden doorzoeken.".
Adaptief aan technologie
Wat intussen wel duidelijk wordt, in de ogen van Stikker, is dat technologie en in -
novaties ons voortdurend tot ander gedrag dwingen. De mens is vooralsnog adap -
tief aan technologie in plaats van andersom. De zelfdenkende koelkast illustreert
hoe technologie ons conditioneert: de koelkast kan melk op het boodschappenlijst -
je van de winkel zetten maar dan moet je de melk wel op een vaste plek in de koel-
kast terugzetten. Zo sprak Stikker recent met ontwikkelaars van zelfrijdende au -
to´s: "Ze zijn nu bezig de auto zijn intenties te laten weergeven. De voetganger kan
dan aan de buitenkant van de auto aflezen wat de auto wil gaan doen: vertragen,
versnellen, links af, rechts af enzovoort. Dan ga je er vanuit dat wij als voetgangers
adaptief moeten zijn aan wat de auto-industrie denkt hoe ze ons moeten waarschu -
wen.
Je ziet dus dat technologie ons steeds tot ander gedrag dwingt zodat wij met het
systeem om kunnen gaan. Bovendien: daar waar we eerst met veel moeite de auto
uit de binnenstad hebben gekregen komt hij er nu "zelfrijdend" weer terug in. Nog
21
aanweziger dan nu". Zo'n ontwikkelproces omdraaien is heel erg lastig. Het begint
vaak met een lobby van een industrie die beloftes doet over werkgelegenheid,
groei van de economie. Daar is de eindgebruiker of burger nooit bij betrokken; de
overheid en het bedrijfsleven zijn de dominante spelers, een beetje gevoed door
kennisinstellingen. Binnen de ontwikkelprocessen van deze driehoek gaat het
mis, in de visie van Stikker omdat het maatschappelijk veld niet aan tafel zit.
De overheid is de samenleving niet
De overheid doet alsof zij de samenleving is maar dat is ze niet. Ze moet de samen-
leving zelf aan tafel zetten. Stikker: Er zit veel waardeontwikkeling in het maat -
schappelijke veld. Door deze gezamenlijke resources erkenning te geven kun je
aan andere economische oplossingen werken. Het begrip 'commons' wordt daar
internationaal voor gebruikt. Bij ons
bekend als 'meent'. Commons zijn
gedeelde bronnen die worden be -
heerd door een gemeenschap op ba -
sis van expliciete regels. Bronnen
kunnen grond zijn, water, energie,
maar ook kennis en software. Dat is
de eerste stap. Met de grote opgaven
in zicht moet je fundamenteel na -
denken over wat we voor een huis -
houden we willen in onze steden en
dorpen. Dat gaat veel verder dat wat
er nu in de driehoek overheid, markt
en kennisinstellingen gebeurt; dat
gaat het alleen over smart cities en
enginering". De volgende stap, hoewel het ook parallel kan lopen aan de eerste
stap is de ervaring van Stikker, is design toevoegen aan het ontwikkelproces van
beleid. Stikker wil ontwerp als factor in beleidsontwikkeling. Dat betekent dat je
veel meer moet prototypen: "Simpelweg design, met al zijn methodieken zoals
co-creatie of citizen design wat veel meer mensen betrekt bij het proces, wordt een
voorwaarde om tot beleid te komen. Je moet je beleid funderen omdat je gekeken
hebt of het ook werkt in de praktijk. Misschien is dat wel de simpele interventie die
nodig is: de verplichting om beleid eerst te prototypen", aldus Stikker.
Het is haar overtuiging dat we een ander proces moeten opbouwen; van beleids -
processen naar ontwerpprocessen. Met andere partijen aan tafel waardoor de dy -
namiek verandert en het perspectief van de burger in beeld komt. Hun plek aan
tafel maakt dat we andere waarden als fundament krijgen. Maar zover is het nog
lang niet. Stikker is als voorzitter van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving
betrokken bij het onderzoek naar het aardgasvrij maken van wijken. Er zijn door
het Ministerie van BZK 27 wijken geselecteerd die ieder tussen de 3 en 5 miljoen
euro hebben gekregen. De vraag is of participatie van bewoners een selecte criteria
"Burgers zouden
een fundamenteel recht moeten
hebben om data toe te voegen"
22
INTERVIEW
"Dat betekent
veel meer
prototypen"
MARLEEN STIKKER
23ALGORITMEN
is geweest? Met hoeveel bewoners en huishoudens uit die 27 wijken is er gesproken
over het voornemen van de gemeenten? Zijn ze betrokken bij het besluit wat de
beste methode is? Met een opgave om voor 2040 van het gas af te zijn, is het goed
om in kaart te hebben of participatie een sleutel tot succes is.
Recht om data toe te voegen
Naast het recht van toegang op (overheid)informatie zou er een fundamenteel
recht moeten komen om data toe te voegen. Data die burgers met elkaar genere
-
ren, belangrijk achten en die serieus meegenomen wordt in beleid. De betekenis
daarvan was al in 2006 zichtbaar. Toen leefde het beeld dat Schiphol maar één
meetpunt had om geluid te meten. Het gevoel leefde dat wanneer er een duif op dat
ene meetpunt zou gaan zitten de meting niet meer betrouwbaar was. Dat leidde tot
de conclusie bij de burgers dat de data van Schiphol over geluidshinder niet te ver -
trouwen was. Stikker: "Toen heeft Geluidsnet er een heel eenvoudig en goedkoop
netwerk aangelegd van eenvoudige sensoren (duizenden meetpuntjes) huis aan
huis, die realtime informatie verstrekten over overvliegende vliegtuigen. Doordat
het een collectieve actie was van veel burgers samen, werd de data vertrouwd. Het
is gecheckt door TNO en het draagvlak voor de uitkomsten van die data was enorm
groot want iedereen was zelf betrokken geweest".
Beleid voor de grote maatschappelijke transities zou geen "hogere ingenieurskun -
de" moeten zijn. Databronnen en rekencapaciteit kunnen worden ingezet voor een
breed gedragen beleidsontwikkeling, die het resultaat is van een open proces. Als
de instructies in een beslisstructuur, het algoritme, openbaar is wordt de maat -
schappelijke acceptatie veel groter. Niet alleen data moeten openbaar zijn, ook de
algoritme die we in beleid verwerken. Heel fundamenteel daarin is het idee van
prototyping, wat bovendien niet ingewikkeld is. Stikker: "Je moet prototyping niet
ingewikkeld maken, begin klein met een groep mensen onder bepaalde condities.
Als het werkt, breid je uit. Maak de groep iets complexer of bijvoorbeeld meer di-
vers. Dan zijn we in staat door kleinschalige experimenten te ontdekken wat werkt,
waar het werkt en hoe. Daarna ga je pas regels maken".
LEES MEER
Lees dit artikel ook online.
24
Gevaren van
digitalisering
Problemen bij geautomatiseerde overheidsbesluitvorming
De overheid neemt in toenemende mate (deels) geauto-
matiseerde besluiten. Ook in het ruimtelijk domein valt te verwachten dat programmatische aanpakken zullen wor- den uitgerold: de nieuwe Omgevingswet biedt daarvoor
ruimte. De Raad van State schreef eerder dit jaar een On- gevraagd Advies over 'de effecten van de digitalisering
voor de rechtsstatelijke verhoudingen', waarop het kabinet begin november reageerde. Tijd voor een overzicht.
Tekst Steven Bastiaans, Niels Jak en Jan van Oosten
25
Burgers en bedrijven worden geregeld ge-
confronteerd met besluiten van de overheid
die (deels) geautomatiseerd zijn genomen.
Het gaat hier om besluiten in de zin van ar -
tikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht (Awb)
die zonder directe menselijke tussenkomst
tot stand komen. Te denken valt aan het
toekennen van uitkeringen en het opleggen
van aanslagen door de Belastingdienst( /
Toeslagen), het Uit voeringsinstituut Werk -
nemersverzekeringen en de Sociale Verze -
keringsbank.
Voor het omgevingsrecht is van belang het
softwaresysteem AERIUS dat deels geauto -
matiseerde besluitvorming mogelijk maakt
bij het Programma Aanpak Stikstof (PAS).
Deze programmatische aanpak voorziet in
een toestemmingsregime voor activiteiten
die stikstofneerslag veroorzaken op Natura
2000-gebieden. De aankomende Omge -
vingswet voorziet in een generieke regeling
voor dit instrument, waardoor het te ver -
wachten valt dat er in de nabije toekomst
meerdere programmatische aanpakken
zullen worden uitgerold. Kort samengevat
worden de negatieve effecten van een be -
paalde activiteit in een programmatische
aanpak uitgewisseld tegen de positieve ef -
fecten van maatregelen die worden getrof -
fen in het kader van deze programmatische
aanpak. Op die manier kunnen nieuwe acti-
viteiten worden ontplooid in gebieden
waarin de omgevingswaarden onder druk
staan. Dit maakt het mogelijk om specifieke
activiteiten, zoals projecten en andere
(ruimtelijke) initiatieven (alsnog) mogelijk
te maken door aan te sturen op het beheer
van de gebruiksruimte in een bepaald ge -
bied. Het is goed denkbaar dat hiervoor
softwaresystemen worden ontwikkeld ver -
gelijkbaar met AERIUS waardoor ook hier
(deels) geautomatiseerde besluit vorming
wordt geïntroduceerd. Gevaren en pijnpunten
Op 31 augustus 2018 heeft de Afdeling ad -
visering van de Raad van State (Afdeling
advisering) een 'Ongevraagd advies over de
effecten van de digitalisering voor de
rechtsstatelijke verhoudingen' betreffende
de positie en de bescherming van de burger
tegen een 'iOverheid' uitgebracht. In dit ad -
vies is de Afdeling advisering onder meer
ingegaan op geautomatiseerde overheids-
besluitvorming. In deze bijdrage vatten wij
de in het advies gesignaleerde gevaren en
pijnpunten en de hiervoor geboden hand -
vatten samen. Aan bod komen de Algemene
verordening gegevensbescherming (AVG)
en de Nederlandse Uitvoeringswet van deze
verordening. Afsluitend zal aandacht wor -
den besteed aan de vraag of de huidige be -
ginselen van behoorlijk bestuur nog af -
doende waarborgen voor burgers bieden in
deze tijd van digitalisering.
De Afdeling advisering constateert dat er
steeds vaker overheidsbesluiten geautoma -
tiseerd, zonder menselijke tussenkomst,
worden genomen. Dit gebeurt door middel
van zogeheten algoritmen, of beslisregels
die door computers worden uitgevoerd. In -
zet van zulke algoritmen voor besluitvor -
ming kan efficiënt zijn: een computer ver -
werkt sneller en nauwkeuriger gegevens
dan de mens. Indien een veelvoud aan min
of meer dezelfde besluiten dienen te wor -
den genomen, biedt geautomatiseerde be -
sluitvorming hier een nuttige oplossing
voor. De Afdeling advisering signaleert bij
deze ontwikkeling echter eveneens een
tweetal problemen.
Transparantieperikelen
Allereerst ontstaat het probleem dat algo -
ritmen door middel van een programmeer -
taal moeten worden omgezet in machine -
taal voor computers. De vraag of deze
ALGORITMEN
26
ALGORITMEN
grond van het PAS te verzekeren, heeft de
Afdeling voor het bevoegd gezag de volgen-
de norm geformuleerd:
'Ter voorkoming van deze ongelijkwaar -
dige procespositie rust in dit geval op ge -
noemde ministers en de staatssecretaris
de verplichting om de gemaakte keuzes
en de gebruikte gegevens en aannames
volledig, tijdig en uit eigen beweging
openbaar te maken op een passende wij -
ze zodat deze keuzes, gegevens en aanna -
mes voor derden toegankelijk zijn. Deze
volledige, tijdige en adequate beschik -
baarstelling moet het mogelijk maken de
gemaakte keuzes en de gebruikte gege -
vens en aannames te beoordelen of te la -
ten beoordelen en zo nodig gemotiveerd
te betwisten, zodat reële rechtsbescher -
ming tegen besluiten die op deze keuzes,
gegevens en aannames zijn gebaseerd
mogelijk is, waarbij de rechter aan de
hand hiervan in staat is de rechtmatig -
heid van deze besluiten te toetsen.'
Aannames beoordelen
Het valt op dat de beschikbaarstelling zoda -
nig moet zijn dat het mogelijk is de gemaak -
te keuzes en gebruikte gegevens en aanna -
mes 'te laten beoordelen'. Voor een bedrijf
of diens advocaat betekent dat dat het nodig
kan zijn om daarvoor een deskundige in te
schakelen, bijvoorbeeld een data-analist.
Eventueel zou de rechter in het licht van
rechtspraak van het Europees Hof voor de
Rechten van de Mens zelfs een deskundige
moeten benoemen. In een latere uitspraak van 18 juli 2018
heeft de Afdeling bestuursrechtspraak het
hiervoor genoemde toetsingskader verfijnd,
door ook enige verantwoordelijkheid bij de
burger te leggen. Van belanghebbenden
omzetting van algoritmen in een program
-
meertaal foutloos en nauwkeurig is gegaan,
is voor een niet-ICT-specialist niet te contro -
leren. Daarbij komt dat algoritmen gebruik
maken van een groot aantal gegevens die
mogelijk kunnen zijn ontleend aan diverse
andere bronnen. Hierdoor wordt het voor
burgers, die de behoefte voelen om de gege -
vens waarop het besluit is gebaseerd te con -
troleren, zeer bewerkelijk om inzage in al
deze gegevens te verkrijgen. Het is voor een
burger vaak nauwelijks mogelijk om na te
gaan welke regels zijn toegepast bij het ne -
men van het besluit en of deze regels ook
daadwerkelijk doen waarvoor ze zijn be -
doeld. Dit probleem van gebrek aan open -
baarheid en transparantie speelt temeer in -
dien de burger wenst bepaalde gegevens te
rectificeren of te wissen.
In dit verband is van belang dat de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State
(ABRvS) in een uitspraak van 17 mei 2017
met het oog op reële rechtsbescherming
een toetsingskader heeft geformuleerd voor
het gebruik van het al in de inleiding ge -
noemde softwaresysteem AERIUS. Dit pro -
gramma maakt deels geautomatiseerde be -
sluitvorming mogelijk bij het PAS dat
voorziet in een toestemmingsregime voor
activiteiten die stikstofneerslag veroorza -
ken op Natura 2000-gebieden. Voor het PAS
en AERIUS wordt het risico van ondoor -
zichtigheid van besluitvorming door de Af -
deling uitdrukkelijk onderkend. Een gebrek
aan inzicht in de gemaakte keuzes en ge -
bruikte gegevens en aannames kan ertoe
leiden dat een ongelijkwaardige procespo -
sitie van partijen ontstaat, omdat zij niet
kunnen controleren op basis waarvan tot
een besluit wordt gekomen. Vanuit het per -
spectief van partijen kan sprake zijn van
een 'black box', aldus de ABRvS. Om de con -
troleerbaarheid van de besluitvorming op
27
THEMA HIER INVULLEN
"Menselijke
heroverweging in bezwaarfase bevorderen"
28
kan namelijk worden gevergd hun verzoek
om informatie en inzage in de maatwerk en
standaard invoergegevens en de op basis
daarvan met AERIUS Calculator verrichte
berekeningen tijdig in de procedure te
doen. Daarbij dient ? zo mogelijk ? te wor-
den aangegeven welke specifieke gegevens
het betreft, opdat het bestuursorgaan daar -
in zo gericht en duidelijk mogelijk inzage
kan geven. Ook hier kan het inschakelen
van een deskundige mogelijk nodig zijn.
Vermeldenswaard is dat het kabinet op dit
moment verschillende onderzoeken heeft
uitstaan waarbij wordt bezien hoe de beno -
digde transparantie door bestuursorganen
geoperationaliseerd kan worden.
Robotachtige gelijkheid
Ten tweede kunnen regels, aldus de Afde -
ling advisering, in natuurlijke taal lang niet
altijd één op één worden vertaald in een al-
goritme. Regels in natuurlijke taal zijn per
definitie abstract, daar deze op een ver -
scheidenheid van situaties dienen te wor -
den toegepast en vervolgens eerst moeten
worden geïnterpreteerd voordat toepassing
daadwerkelijk kan geschieden. Problema -
tisch is dat algoritmen bedoeld zijn om van
toepassing te zijn op situaties met gepro -
grammeerde kenmerken en geen rekening
kunnen houden met impliciete kennis, de
noodzaak om de regel te interpreteren en
met de noodzaak om alle omstandigheden
van het geval mee te wegen. De Afdeling
advisering concludeert dat door het verlies
van een menselijke tussenkomst een burger
sneller slachtoffer wordt van een 'robotach -
tige gelijkheid', waarbij geen aandacht
meer bestaat voor de eigenheid van zijn si-
tuatie. Daarnaast vergroot digitalisering
van de besluitvorming volgens de Afdeling
advisering het gevaar op profilering en het nemen van besluiten op basis van statisti-
sche verbanden. Niet het verwijtbaar han
-
delen van de burger staat in zo een geval
vast, maar louter het vermoeden hiervan
gebaseerd op grond van algemene kenmer -
ken. De op 25 mei 2018 in werking getreden
AVG beoogt hiertegen bescherming te bie -
den.
Menselijke tussenkomst
De Afdeling advisering wijst er op dat de
AVG in artikel 22 bepaalt dat geautomati-
seerde besluitvorming, zonder menselijke
tussenkomst, in beginsel niet is toegestaan.
Het belang van deze bepaling is dat de mens
niet (volledig) wordt vervangen door een
computer, waardoor een betrokkene in be -
ginsel altijd het recht heeft op menselijke
tussenkomst bij genomen besluiten. Op dit
verbod wordt in het tweede lid van artikel
22 AVG een uitzondering gemaakt, waarbij
voor de overheid met name van belang is
dat het verbod niet geldt indien geautomati-
seerde besluitvorming is toegestaan bij een
lidstaatrechtelijke bepaling die ook voor -
ziet in passende maatregelen ter bescher -
ming van de rechten en vrijheden en ge -
rechtvaardigde belangen van de betrokkene
(lid 2 aanhef en onder b). Wat dit in de prak -
tijk betekent, zal nog nader moeten worden
bepaald, waarbij de vraag welke passende
maatregelen gelden ter bescherming van de
burger een hele relevante is, aldus de Afde -
ling advisering. In de Nederlandse UAVG wordt in artikel
40 voorzien in een algemene wettelijke uit -
zondering: geautomatiseerde besluitvor -
ming die geen profilering inhoudt, is toege -
staan als deze noodzakelijk is om aan een
wettelijke verplichting te voldoen of om een
taak van algemeen belang te vervullen. Op
profilering gebaseerde besluitvorming zon -
der menselijke tussenkomst is slechts mo -
29
gelijk als een bijzondere wet daarvoor een
grondslag biedt. Hierbij speelt namelijk,
meer dan bij geautomatiseerde besluitvor-
ming in algemene zin, het risico van discri-
minatie, aldus de Afdeling advisering. Het
kabinet heeft in zijn reactie op het onge -
vraagd advies geschreven dat juist bij profi -
lering door de overheid het wenselijk is om
kwaliteitswaarborgen te ontwikkelen om
fouten te voorkomen. Hieraan wordt mo -
menteel door een interdepartementale
werkgroep gewerkt. Aanvankelijk had de Afdeling
advisering zich in haar advies op
het voorstel van de wettekst van
de UAVG op het standpunt gesteld
dat de AVG ook buiten de situatie
van profilering een bijzondere
wettelijke grondslag vereist. De
regering denkt daar evenwel an -
ders over. Het is opmerkelijk dat
de Afdeling advisering zich hier -
over in het ongevraagd advies
niet meer heeft uitgelaten. Een
eventuele rechterlijke procedure
over artikel 40 lid 1 UAVG zal in de toe -
komst uitsluitsel kunnen geven over deze
kwestie. Wat ons betreft zou geautomati-
seerde besluitvorming zoveel mogelijk op
een specifieke wettelijke grondslag moeten
berusten, wat er ook zij van de verplichtin -
gen die voortvloeien uit de AVG. Dat dwingt
de wetgever om voor de betreffende besluit -
vorming bewust stil te staan bij de noodza -
kelijkheid en proportionaliteit om een algo -
ritme in te zetten en na te denken over de
waarborgen waarin daarbij moet worden
voorzien. Daarnaast noemt de Afdeling advisering
nog verschillende andere, voor de in deze
bijdrage omschreven problematiek, rele -
vante rechten voor burgers uit AVG, waar -
onder het recht op inzage van hun per -soonsgegevens (artikel 15 AVG), rectificatie
van hun persoonsgegevens (artikel 16 AVG)
en zelfs het recht op gegevenswissing, of
'vergetelheid' (artikel 17 AVG). Aan de kant
van de overheid noemt de Afdeling advise
-
ring nog enkele plichten uit de AVG, waar -
onder de verplichting tot het rechtmatig,
behoorlijk en transparant verwerken van
persoonsgegevens (artikel 5 AVG) en het
reeds bij de inrichting van systemen reke -
ning houden met de bescherming van per -
soonsgegevens (met inbegrip van het recht
op inzage en rectificatie), ofwel privacy by
design (artikel 25, eerste lid, AVG).
Behoorlijk bestuur in
digitaal tijdperk
Gezien de geschetste ontwikkelingen over
de digitalisering van besluitvorming en de
hieraan verbonden risico's, voelt de Afde -
ling advisering zich genoodzaakt om zich te
buigen over de vraag of de bestaande alge -
mene beginselen van behoorlijk bestuur
nog afdoende waarborgen bieden voor bur -
gers ten opzichte van het handelen van een
bestuursorgaan. De Afdeling advisering is
van mening dat deze beginselen, in samen -
hang bezien met de AVG, op zichzelf al de
nodige richting kunnen geven indien be -
"Black box moet alle
gegevens en handelingen van het softwaresysteem registreren"
ALGORITMEN
30
stuursorganen deze op een juiste wijze in-
terpreteren en toepassen in de relatie tus -
sen de burger en digitale overheid. Nieuwe
of specifieke ICT gerelateerde rechten zijn
hiermee overbodig. Hierbij hecht de Afde -
ling advisering in bijzonder aan het motive -
ringsbeginsel en het zorgvuldigheidsbegin -
sel. Het motiveringsbeginsel, zo begint de
Afdeling advisering, kan zo worden uitge -
werkt dat in een besluit aan de burger toe -gankelijk moet worden toegelicht of, en zo
ja welke, automatische beslisregels zijn ge
-
bruikt. Daarnaast dient te worden toege -
licht of het besluit mede voortbouwt op (ge -
automatiseerde) besluiten of gegevens van
andere bestuursorganen eerder in de keten.
Hiermee sluit de Afdeling advisering bij de
uitwerking van dit beginsel duidelijk aan bij
de lijn die de ABRvS in haar hiervoor ge -
noemde AERIUS rechtspraak heeft uiteen -
31
gezet. Daarnaast dienen sommige besluiten
simpelweg niet geautomatiseerd genomen
te worden.
Een criterium dat de Afdeling advisering
aan dit verbod hangt, betreft besluiten die
betrekking hebben op 'zwaar ingrijpende
kwesties', zoals de integriteit van het men-
selijk lichaam, privacy (wat weer een erg
ruim begrip kan zijn) en het familie- en ge -zinsleven. Daarnaast wordt geadviseerd om
maatwerk en 'menselijke' heroverweging in
de bezwaarfase van geautomatiseerd tot
stand gekomen besluiten te bevorderen.
Het zorgvuldigheidsbeginsel dient vol-
gens de Afdeling advisering zo te worden
geïnterpreteerd dat bestuursorganen ruim -
hartig rekening moeten houden met alle
feiten en omstandigheden van het geval.
Hierbij is van belang dat een bestuursor -
gaan een besluit moet kunnen nemen dat
strikt genomen afwijkt van wat voortvloeit
uit de geautomatiseerde beslisregels. Of -
wel, een bestuursorgaan dient een voldoen -
de ruime discretionaire bevoegdheid te be -
zitten. Zo wordt het probleem van de
onterechte 'robotachtige gelijkheid' van een
door een algoritme genomen besluit opge -
lost en kan evident onterechte benadeling
van een burger worden vermeden. In zijn reactie op het ongevraagd advies
onderschrijft het kabinet dat de bestaande
beginselen van behoorlijk bestuur door be -
stuursorganen en de rechtspraktijk tegen
de achtergrond van de AVG moeten worden
toegepast. Daarnaast werkt BZK samen met
een aantal gemeenten aan een Code Goed
Digitaal Openbaar Bestuur. Hierin worden
aanvullende afspraken gemaakt over het
(her)gebruik van gegevens en data.
"Sommige
besluiten hoeven
simpelweg niet
geautomatiseerd
genomen te
worden"
ALGORITMEN
32
FOTO: N. GASTKEMPER
33
Rechtsstatelijkheid by design
Het advies van de Afdeling advisering kan
positief worden gewaardeerd. Het biedt
nuttige aanknopingspunten voor wetgever
en bestuur om de positie van de burger te
verbeteren in zijn relatie met de digitale
overheid. Voor geautomatiseerde over
-
heidsbesluitvorming betekent dit onder
meer dat de overheid telkens de balans
moet zien te vinden tussen onder andere
besluiten die niet geautomatiseerd tot stand
behoren te komen, zoals besluiten over de
integriteit van het menselijk lichaam, en het
motiveren van gebruik van algo -
ritmen en data van besluiten die
wel geautomatiseerd kunnen
worden genomen. Ten slotte geeft
de Afdeling advisering mee om
maatwerk en 'menselijke' her -
overweging in de bezwaarfase
van geautomatiseerd tot stand
gekomen besluiten te bevorde -
ren.
Het ongevraagd advies maakt in
ieder geval duidelijk dat het borgen van de
controleerbaarheid en transparantie van op
algoritmes gebaseerde besluiten van groot
belang is. De vraag rijst hoe, in navolging
van het advies, de rechtsstatelijkheid van
dergelijke besluiten vergroot kan worden.
Wellicht dat bij het ontwerp van een algorit -
me al rekening kan worden gehouden met
de uitlegbaarheid er van ('rechtsstatelijk -
heid by design'). Zo is in een resolutie van
het Europees Parlement uit 2017 wel het
idee geopperd van een zogenoemde 'black
box' die de gegevens registreert van elke
handeling die het softwaresysteem uit -
voert, met inbegrip van de redeneringen
die tot zijn beslissingen hebben bijgedra -
gen. Het gaat hier om rechtsstatelijkheid
vooraf. In de literatuur worden ook wel sug -
gesties gedaan om rechtsstatelijkheid ach -teraf te kunnen bewerkstelligen. Van Eck,
Bovens & Zouridis noemen in een recent
artikel in het Nederlands Juristenblad bij
-
voorbeeld het gebruik van een audit-functie
waarmee een periodieke, steekproefsgewij -
ze controle op de rechtmatigheid van de al-
goritmes plaatsvindt. Zo kan worden nage -
gaan of er geen discriminatie in het systeem
is geslopen. Dit lijkt ons een welkome waar -
borg.
Steven Bastiaans, Niels Jak en Jan van
Oosten zijn werkzaam bij Stibbe.
"Verantwoordelijkheid van de burger is ook gevraagd"
LEES MEER
Lees dit artikel ook online.
ALGORITMEN
34
Op de troepen
vooruit
Data koppelen geeft kwaliteit aan corporaties
Tal van kansen om digitale tech-
nologie toe te passen bij de
dienstverlening aan bewoners en
in de eigen bedrijfsvoering, Wo-
ningcorporatie Woonstad (Rot-
terdam) ziet ze. De corporatie
heeft zelfs een speciaal innova-
tieteam, dat experimenteert met
data-gestuurde projecten. Het
gaat om administratieve proces-
sen als het toewijzen van wonin-
gen, maar ook om persoonlijke
en gevoelige processen als het
voorkomen van huurachterstand
en betalingsproblemen. Digitale
transformatie is dan ook geen
louter technische zaak.
Tekst Eric Smulders
35
Funderingsherstel door
Woonstad Rotterdam in
Kralingen
FOTO: WOONSTAD ROTTERDAM
36
ALGORITMEN
M
aria Molenaar, sinds
2011 voorzitter van de
Raad van Bestuur van
Woonstad Rotterdam,
zet stevig in op innova-
tie. "Ik ben overtuigd van de noodzaak om
voortdurend alert te zijn op wat er op ons af
komt. Welke technologische ontwikkelin -
gen bieden meerwaarde voor onze klanten,
voor de samenleving of voor onze bedrijfs -
voering? Ik zie veel organisaties om me
heen die nog erg traditioneel werken en
denken, met in de loop der jaren ingesleten
patronen en vanzelfsprekendheden. Maar
de wereld om ons heen verandert in razend
tempo. Je moet oppassen dat je niet door de
ontwikkelingen ingehaald wordt. Of, posi-
tiever geformuleerd: het is prachtig om de
kansen te gebruiken die deze ontwikkelin -
gen bieden. Er is een beetje lef voor nodig,
want je kunt niet alles overzien, maar het is
goed mogelijk om op een verantwoorde ma -
nier te experimenteren met verschillende
toepassingen." Woonstad Rotterdam be -
steedt veel aandacht aan de privacygevoe -
ligheid van data en de morele kant van digi-
taliseringprojecten.
10 jaar vooruit
Sinds 2014 experimenteert Woonstad Rot -
terdam daarom met verschillende innova -
ties op basis van data en algoritmen. Aller -
eerst gaat het daarbij om gestandaardiseerde
processen die gemakkelijk te digitaliseren
zijn, zoals het verhuurproces en de vastgoed -
sturing. Maria Molenaar: "We zijn begonnen
met het opstellen van bedrijfsregels, een
soort eenvoudige algoritmen. Die heb je no -
dig om te standaardiseren. Door vervolgens
te digitaliseren waar het kan, kunnen we
maatwerk leveren waar dat moet. Dat leidt
tot een hogere klanttevredenheid en tot la -
gere bedrijfslasten door slimmere sturing en efficiëntere bedrijfsvoering." Daarnaast ex
-
perimenteert de corporatie inmiddels ook
met data en algoritmen bij het voorkomen
van betalingsproblemen en het opsporen
van fraude met sociale huurwoningen.
Slimme data & vastgoedsturing
Woonstad Rotterdam heeft bijna 61.000
eenheden in beheer, dus voor een mens is
het onmogelijk die hele voorraad te over -
zien op criteria als financieel rendement en
kwaliteit, laat staan hoe goed het vastgoed
aansluit op de huidige en toekomstige vraag
en maatschappelijke criteria. Daarom
wordt nu bij vastgoedsturing de hulp inge -
roepen van big data en algoritmen. De cor -
poratie werkt met een meerjarenbegroting
voor investeringen en onderhoud. Voor -
heen werd die MJB samengesteld op basis
van kennis en ervaring van verschillende
mensen, waardoor er altijd een stuk subjec -
tiviteit in sloop. Door veel meer datage -
stuurd te werken, kan de organisatie nu ge -
richter, scherper en meer onderbouwd
beslissingen nemen over het vastgoed. En
transparanter verantwoorden waarom ze
welke keuzes maken. Dat wordt zichtbaar in de 'wensporte -
feuille' die Woonstad Rotterdam ontwik -
keld heeft, die gedetailleerd beschrijft hoe
de woningvoorraad er nu uit ziet en in de
toekomst. Met een druk op de knop krijgt
de gebruiker een realtime en integraal
beeld van hoe de portefeuille op dit mo -
ment scoort op meetbare criteria. Maar het
systeem laat ook zien wat het effect is van
de vastgoedaanpak die in de meerjarenbe -
groting beschreven staat. Zo kan bijvoor -
beeld zichtbaar worden dat de corporatie
met de geplande investeringen over tien
jaar vooruitloopt op de ambities van fun -
deringsherstel, maar bijvoorbeeld onvol-
doende vooruitgang boekt op de duur -
37
THEMA HIER INVULLEN
"Er is lef
nodig voor
experimenten"
MARIA MOLENAAR
38
ALGORITMEN
zaamheidsdoelstellingen. Op basis van die
harde cijfers kan de organisatie het beleid
en de meerjarenbegroting bijsturen.
Een onderdeel van de wensportefeuille
zijn de zogenoemde risicokaarten, die
Woonstad Rotterdam gebruikt om bouw -
kundige risico's te inventariseren. Ook dat
gaat op basis van big data. Risico's als
zwam, asbest, slechte funderingen, brand-
gevaar, schimmel en dergelijke worden in -
tegraal bekeken. Een algoritme bepaalt de
impact van die risico's. Zo kan de organisa -
tie zien welke complexen de hoogste risico's
hebben. Die worden dan als eerste aange -
pakt. Deze integrale kijk heeft grote voor -
delen voor bewoners, aangezien alle bouw -
kundige problemen in een keer worden
aangepakt. Voorheen kwam het voor dat in
een woning de asbest werd gesaneerd en
dat de corporatie twee jaar later opnieuw
langs moest komen voor zwam of de funde -
ring. Dat gaat de corporatie nu gecoördi-
neerd doen.
Blinde vlekken vullen
Net als bijna elke organisatie constateert
ook Woonstad Rotterdam bij de ontwikke -
ling van nieuwe concepten dat de kwaliteit
van de data niet optimaal is. Sommige data
zijn verouderd of onvolledig. Dat probleem
lost Woonstad deels op door blinde vlekken
in te vullen op basis van extrapolatie en
kansberekening. Simpel gezegd: wanneer
iets in acht van de tien gevallen de uitkomst
X heeft, dan is de kans groot dat dat in een
ontbrekende file ook zo zal zijn. Door ont -
brekende data aan te vullen, wordt de kwa -
liteit van de bestanden steeds beter. Woonstad Rotterdam heeft een analyse -
model gebouwd dat een alternatieve MJB
kan maken. Het dient als objectieve bench -
mark voor de MJB die de assetmanagers
van de corporatie maken. Het model kijkt puur technisch naar de woningvoorraad en
houdt heen rekening met sociale, emotione
-
le of politieke factoren. Verwachtingen bij
bewoners, afspraken met de gemeente of
reputatierisico's worden niet meegewogen.
Zoals een schaakcomputer uitrekent wat de
slimste zet is, zegt dit instrument wat van -
uit technisch oogpunt de beste aanpak is
van het vastgoed. Hieraan kunnen de asset -
managers hun eigen MJB toetsen. Zo leve -
ren algoritmen een integraal en diepgaand
inzicht, dat helpt bij het maken van betere
beslissingen.
Voorkomen betalingsproblemen
Een heel ander gebied waar data-analyse
kansen biedt, is het voorkomen van beta -
lingsachterstanden. Als huurders eenmaal
een betalingsachterstand hebben opge -
bouwd, dan is de kans groot dat ze steeds
dieper in de financiële problemen zakken.
Met als uiterste consequentie dat ze hun
huis worden uitgezet. Zulke ontruimingen
kosten veel geld, en niemand is erbij gebaat:
de huurder niet, de corporatie niet en de sa -
menleving niet. Daarom is het incassobe -
leid van Woonstad Rotterdam er op gericht
om huisuitzettingen te voorkomen. Dat
doet de corporatie door mogelijke beta -
lingsproblemen te voorspellen, zodat tijdig
betalingsregelingen kunnen worden getrof -
fen. Ook voor deze aanpak gebruikt de cor -
poratie big data met een eigen ontwikkeld
algoritme. Om inzicht te krijgen in risico's
zijn allereerst relevante data aan elkaar ge -
koppeld. Gegevens uit de eigen systemen
van de corporatie, maar ook data van de ge -
meente Rotterdam en het regionale ver -
deelsysteem Woonnet Rijnmond. Op basis
van die gegevens voorspelt het algoritme
vrij nauwkeurig of iemand in de toekomst
betalingsproblemen krijgt. Belangrijke voorspellers zijn het inkomen
39ALGORITMEN
in relatie tot de huur en de leeftijd. Ook de
betalingsgeschiedenis vertelt veel. Een
huurder die eerder betalingsproblemen
had, heeft een grote kans die weer te krij
-
gen. De terugval is hoog. Het systeem doet
uiteraard geen exacte voorspellingen, maar
kan wel vrij nauwkeurig aangeven wanneer
iemand in de gevarenzone komt. Dat is voor
de corporatie het signaal om tijdig beta -
lingsregelingen te treffen en zodoende ca -
lamiteiten te voorkomen. Woon
Reacties