Bouwen rond ov-knooppunten is niet nieuw, maar blijft elke keer weer complexe vragen opleveren. Hoe zorg je er nu voor dat de nieuwe wijken en de ov-knooppunten als een logisch geheel op elkaar aansluiten? De sectorale partners van het programma Toekomstbeeld OV (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, decentrale overheden en ov-sector) geloven dat dat alleen kan door drastische ontschotting en intensieve samenwerking met de ruimtelijke sector. Ze formuleerden een actieagenda die dit faciliteert. Ze nemen ons mee in hun werkwijze.
Uiteraard juichen we vanuit het programma Toekomstbeeld OV toe dat momenteel veel verdicht wordt op locaties die al goed per ov bereikbaar zijn. Beschikbaarheid van duurzame mobiliteit is echter nog geen garantie dat nieuwe wijken ook daadwerkelijk bijdragen aan de duurzame mobiliteitstransitie. Om nieuwe bewoners en werknemers gebruik te laten maken van het nabijgelegen ov-knooppunt is meer nodig. Dit vraagt een volledig pakket aan maatregelen dat gereed is als de eerste bewoners hun woningen betrekken. Een autoluwe inrichting en aantrekkelijke loop- en fietsroutes zijn hierbij een belangrijke randvoorwaarde. Dat alleen is echter niet voldoende. Het aanbod van ov en deelmobiliteit dient ook op orde te zijn. En het ov-knooppunt zelf moet voldoende capaciteit en kwaliteit bieden. Met voorzieningen die aansluiten bij de verwachtingen en behoeften van de nieuwe gebruikers. Belangrijk hiervoor is een samenhangende inrichting waarin combinaties van stappen, trappen, openbaar vervoer en deelmobiliteit de meest logische keuzes zijn en kiezen voor bezit en gebruik van personenauto’s juist minder vanzelfsprekend wordt.
Reacties