Bouwen rond ov-knooppunten is niet nieuw, maar blijft elke keer weer complexe
vragen opleveren. Hoe zorg je er nu voor dat de nieuwe wijken en de ov-knooppunten als een logisch geheel op elkaar aansluiten? De sectorale partners van het programma Toekomstbeeld OV (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, decentrale overheden en ov-sector) geloven dat dat alleen kan door drastische ontschotting en intensieve samenwerking met de ruimtelijke sector. Ze formuleerden een actieagenda die dit faciliteert. Ze nemen ons mee in hun werkwijze.
Uiteraard juichen we vanuit het programma Toekomstbeeld OV toe dat momenteel veel verdicht wordt op locaties die al goed per ov bereikbaar zijn. Beschikbaarheid van duurzame mobiliteit is echter nog geen garantie dat nieuwe wijken ook daadwerkelijk bijdragen aan de duurzame mobiliteitstransitie. Om nieuwe bewoners en werknemers gebruik te laten maken van het nabijgelegen ov-knooppunt is meer nodig. Dit vraagt een volledig pakket aan maatregelen dat gereed is als de eerste bewoners hun woningen betrekken. Een autoluwe inrichting en aantrekkelijke loop- en fietsroutes zijn hierbij een belangrijke randvoorwaarde. Dat alleen is echter niet voldoende. Het aanbod van ov en deelmobiliteit dient ook op orde te zijn. En het ov-knooppunt zelf moet voldoende capaciteit en kwaliteit bieden. Met voorzieningen die aansluiten bij de verwachtingen en behoeften van de nieuwe gebruikers. Belangrijk hiervoor is een samenhangende inrichting waarin combinaties van stappen, trappen, openbaar vervoer en deelmobiliteit de meest logische keuzes zijn en kiezen voor bezit en gebruik van personenauto’s juist minder vanzelfsprekend wordt.
62
Station TilburgBRON: IENW
FOTOGRAAF: TINEKE DIJKSTRA
63
Jane Fain, Susan de Vos en Marten Westeneng
Bouwen rond ovknooppunten is niet
nieuw, maar blijft elke keer weer complexe
vragen opleveren. Hoe zorg je er nu voor
dat de nieuwe wijken en de ovknoop
punten als een logisch geheel op elkaar
aansluiten? De sectorale partners van het
programma Toekomstbeeld OV (Ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat, decentra
le overheden en ovsector) geloven dat dat
alleen kan door drastische ontschotting en
intensieve samenwerking met de ruimtelij
ke sector. Ze formuleerden een actie
agenda die dit faciliteert. Ze nemen ons
mee in hun werkwijze.
De urgentie van een integrale aanpak
STATIONS VERSTERKEN HET NETWERK
Ov
knoop
punten van
de toekomst
64
U
iteraard juichen we vanuit
het programma Toekomst -
beeld OV toe dat momenteel
veel verdicht wordt op loca -
ties die al goed per ov be -
reikbaar zijn. Beschikbaarheid van duurza -
me mobiliteit is echter nog geen garantie dat
nieuwe wijken ook daadwerkelijk bijdragen
aan de duurzame mobiliteitstransitie. Om
nieuwe bewoners en werknemers gebruik te
laten maken van het nabijgelegen ov-knoop -
punt is meer nodig. Dit vraagt een volledig
pakket aan maatregelen dat gereed is als de
eerste bewoners hun woningen betrekken.
Een autoluwe inrichting en aantrekkelijke
loop- en fietsroutes zijn hierbij een belangrij -
ke randvoorwaarde. Dat alleen is echter niet
voldoende. Het aanbod van ov en deel-
mobiliteit dient ook op orde te zijn. En het
ov-knooppunt zelf moet voldoende capaci-
teit en kwaliteit bieden. Met voorzieningen
die aansluiten bij de verwachtingen en be -
hoeften van de nieuwe gebruikers.
Belangrijk hiervoor is een samenhangende
inrichting waarin combinaties van stappen,
trappen, openbaar vervoer en deelmobiliteit
de meest logische keuzes zijn en kiezen voor
bezit en gebruik van personenauto's juist
minder vanzelfsprekend wordt.
Gedeelde ambitie op lokaal
niveau
Hoe zorg je ervoor dat al die schakels op en
rondom een ov-knooppunt kloppen? Dat
komt niet vanzelf tot stand, maar vraagt een
integrale aanpak. De inhoudelijke discipli-
nes die nodig zijn, zijn als vanouds namelijk
versnipperd georganiseerd. Professionals op
het gebied van o.a. vastgoedontwikkeling,
gebiedsontwikkeling, parkeren, deelmobili -
teit, fiets en ov dienen elkaar te vinden en uit
de traditionele 'kokers' te stappen. Dat
vraagt om commitment en samenwerking op alle niveaus, van werkvloer tot bestuur
-
der. Alleen ga je wellicht sneller, maar
samen kom je tot betere en meer toekomst -
bestendige oplossingen. Het integraal bekijken van het ov-knoop -
punt begint bij een gedragen en gedeelde
ambitie voor het hele gebied. Elk (deel-)
project kan daar vervolgens een bijdrage
aan leveren. Keuzes kunnen steeds weer
aan het gezamenlijke eindbeeld getoetst
worden. Zo weten we dat deze duurzaam
zijn en niet later weer teruggedraaid moe -
ten worden. Dat betekent niet dat de ont -
wikkeling alsmaar groter en duurder hoeft
te worden, integendeel. De puzzelstukken
sluiten in een integrale werkwijze veel be -
ter op elkaar aan. Vraagstukken zoals kli-
maatadaptatie los je bijvoorbeeld binnen
het totale plangebied het beste op, en niet
per gebouw. Dan loop je immers het risico
op suboptimalisatie en het afwentelen van
problemen op andere delen van het plan -
gebied. Ook kan langdurige bouwoverlast
voor omwonenden worden voorkomen
door synergie te zoeken in het werk en
planning daarvan en ervoor te zorgen dat
het ov-knooppunt gelijktijdig met de be -
bouwing er omheen gereed is.
Leren van goede voorbeelden
Goede voorbeelden van hoe een ov-knoop -
punt en de omgeving in gezamenlijkheid
aangepakt kunnen worden zijn er de afgelo -
pen jaren genoeg. De recente ontwikkeling
van knooppunten zoals Tilburg en Assen
wordt alom geroemd. Niet alleen omdat de
nieuwe stationsgebouwen zelf een mooi ont -
werp kennen en goed functioneren, maar
ook omdat de directe omgeving en de wijken
er omheen tegelijkertijd zijn aangepakt. Het
station en stationsgebied zijn plekken gewor -
den waar mensen graag komen.
Het gebied is als een geheel ingericht, met
STATIONS VERSTERKEN HET NETWERK
65
STATIONS VERSTERKEN HET NETWERK
logische en veilige looproutes, interessante
voorzieningen en een aantrekkelijke open -
bare ruimte. Investeringen in het knooppunt
en in de omgeving hebben elkaar hier
versterkt en het hele gebied heeft een boost
gekregen. Bij dit soort succesvolle projecten
wordt ook altijd de voormalige 'achterzijde'
van het station, vaak desolaat en/of onveilig,
aangepakt. Dit draagt bij aan de transforma -
tie en aantrekkingskracht van het hele ge -
bied voor bestaande en nieuwe bewoners en
ondernemers. Ook het gebruik van het ov
wordt door deze ontwikkelingen aantrekke -
lijker, wat de duurzaamheid en leef baarheid
van de wijk weer een stimulans geeft. Ook de succesvolle aanpak van
hubs in Groningen en Drenthe laat
zien dat je van een ov-halte zo veel
meer kan maken dan een bushok -
je met haltepaal. Hubs ontwikke -
len zich tot
sociale ontmoetingsplekken met
tal van voorzieningen, zoals een
bibliotheek of pakketpunt. Al
deze ontwikkelingen dragen sterk
bij aan de brede welvaart van het
hele gebied. Ze versterken immers
de regio op ruimtelijk-economisch
vlak en bieden bewoners meer kansen voor
ontmoeting en zelfontplooiing. Om te leren van deze goede voorbeelden
zijn in het programma Toekomstbeeld OV ?
onder regie van het ministerie van Infrastruc -
tuur en Waterstaat ? de inzichten over
ov-knooppunten verzameld. Deze zijn geland
in een gezamenlijke agenda van Rijk, decen -
trale overheden en ov-sector. De Actie-agen -
da OV-knooppunten is in juni bestuurlijk vast -
gesteld en gepubliceerd, en geeft voor het
eerst een samenhangend kaartbeeld van
knooppuntontwikkeling tot 2040 in heel Ne -
derland. De agenda is nadrukkelijk ook een
uitnodiging aan gemeenten om ontwikkelin -gen in de toekomst, maar ook ervaringen met
knooppuntontwikkeling uit het verleden te
delen en zo van elkaar te leren.
Handelingsperspectief
Een belangrijk onderdeel van de Actie-
agenda is het Handelingsperspectief ov-
knooppunten. Deze methode heeft tot doel
om het goede gesprek over de ontwikkeling
van een knooppunt te faciliteren. Als
partijen direct vanaf het begin over de
uitdagingen en kansen op en rond het
knooppunt praten en goed naar elkaar te
luisteren, ontstaat een gedeeld beeld en ko -
men gedeelde ambities naar voren. De me -
thode leidt de gebruiker langs vier thema's:
Plaats, OV-Knoop, Mobiliteit en Mens. Bij elk
van deze thema's horen vaste vragen en
wordt data verzameld en gedeeld met alle
partijen aan tafel. Dit zorgt ervoor dat de lo -
catie vanuit alle hoeken en perspectieven
wordt bekeken. Het direct aansluiten van
alle bij de ontwikkeling betrokken professio -
nals maakt het mogelijk om vanaf de start
van elkaar te leren en elkaar beter te begrij -
pen. Door op deze manier met elkaar in ge -
sprek te gaan over de ambities kan worden
gezocht naar die punten waarop partijen el-
kaar kunnen ondersteunen of waar ze elkaar
juist de ruimte kunnen geven. Het Hande -
Ov-knooppunt als
ultieme verbinder
tussen de werelden van ruimte en mobiliteit
66
lingsperspectief is ondertussen op tiental-
len ov-knooppunten toegepast en vormt
daar een stevige basis voor de ontwikkeling
van deze locaties en het doorlopende ge -
sprek tussen betrokken partijen.
Regie op regionaal niveau
Wanneer de integrale opgave en het gewens -
te eindbeeld via het Handelingsperspectief in
beeld is gebracht, helpt het als er ook één par -
tij is die zich verantwoordelijk voelt om die
integraliteit te bewaken. Dat is wellicht van -
zelfsprekend wanneer één groot project
wordt ingericht voor het gehele knooppunt,
maar is des te meer nodig wanneer partijen
ervoor kiezen om meerdere deelprojecten te
starten. De partners van het programma
Toekomstbeeld OV hebben daarom in de
Actie-agenda OV-knooppunten de rol van
locatieregisseur geïntroduceerd, die vaak
wordt aangesteld door de gemeente. Die per -
soon bewaakt de samenhang tussen alle
werkzaamheden en de integrale gebieds- visie. Op sommige locaties wordt al op deze
manier gewerkt, voor andere is deze werkwij -
ze nieuw. De komende tijd gaan we voor een
aantal startende projecten uitwerken hoe en
waar deze rol daar het beste tot zijn recht
komt. Regionale afstemming wordt bewaakt
door de knooppuntenregisseur, die werk -
zaam is voor de provincie en vervoerregio.
Deze personen zijn het aanspreekpunt voor
knooppuntontwikkeling in hun regio en
houden het overzicht over alle ov-knooppun -
ten. Ze vormen de schakel tussen het lokale
en het landelijke niveau. Ook deze rol krijgt
de komende jaren een steeds duidelijker
vorm, waarbij we putten uit eerdere erva -
ring van provincies die daar al jaren mee
werken, zoals Noord-Holland. Jarenlang is
De 700 ov-knooppunten
met een opgave
(augustus 2021)
BRON: ACTIE-AGENDA OV-KNOOPPUNTEN
67
STATIONS VERSTERKEN HET NETWERK
er een roep geweest om meer regie op lokaal
en regionaal niveau. Door nu deze gezamen -
lijke landelijke werkwijze af te spreken,
komen we hier als Rijk, decentrale over-
heden en ov-sector aan tegemoet.
Overzicht en prioritering op
landelijk niveau
Naast afspraken over samenwerking, regie en
rollen zet de Actie-agenda ook heel concreet
locaties op de kaart. De agenda laat zien dat er
landelijk circa 700 bestaande en gewenste
ov-knooppunten zijn waar nu of in de toe -
komst integrale opgaven liggen (zie kaart -
beeld). Gezamenlijk zijn zo'n 20% van deze
knooppunten bestempeld als focusknoop -
punt. Hiermee wordt duidelijke welke knoop -
punten eerst onze aandacht krijgen. Het geeft
richting aan wat we doen en wat we soms ook
(nu nog even) niet doen. We voeren vanaf nu
als partners van het programma ook regelma -
tig het gesprek met alle betrokken organisa -
ties over deze knooppuntontwikkelingen.
Daarmee voorkomen we ? wat in het verleden
wel gebeurde ? dat een gemeente of project-
ontwikkelaar met een ontwikkeling direct
naast een ov-knooppunt bezig was zonder be -
trokkenheid vanuit de ov-sector, of omge -
keerd. Met de afspraken uit de Actie-agenda
hopen we elkaar niet langer te verrassen.
Aanvullend op dit periodieke gesprek spelen
de eerdergenoemde knooppuntenregisseurs
hierin ook een belangrijke rol. Met de Actie-agenda bieden we concrete
hulpmiddelen voor elke partij die op of
rondom een ov-knooppunt aan de slag wil.
We werken aan gezamenlijke methodes en
databronnen. En binnenkort openen we
vanuit het programma een gezamenlijk lo -
ket waar partijen met al hun vragen terecht
kunnen. Tot slot start binnenkort ook een
kennispool, die op belangrijke thema's
zorgt voor ondersteuning en kennisuitwis -seling. In heel het land organiseren we bij
-
eenkomsten om de nieuwste kennis en best
practices te delen. Door alle kennis en infor -
matie via één plek te ontsluiten (scan de
qr-code onderaan het artikel), maken we de
drempel zo laag mogelijk en gebruiken we
al het moois dat al beschikbaar is. Verbinding zoeken met de
ruimtelijke sector
De Actie-agenda vormt het begin van een
nieuwe fase: de gezamenlijke afspraken in de
praktijk brengen. Dat gaat vast niet altijd vlek -
keloos, maar brengt ons wel verder met het
vormgeven aan de verdichtingsdoelen rond -
om stations uit de Nationale Omgevingsvisie.
Bovendien hopen we dat de
Actie-agenda OV-knooppunten breder dan de
ov-sector gaat leven en ook bij professionals
en overheden in de ruimtelijke sector ge -
meengoed wordt. In het verbinden van deze
sectoren is samen nog een wereld te winnen. Het belangrijkste hierbij is dat we erva -
ringen blijven uitwisselen, maar ook dat
we onze gezamenlijke maatschappelijke
doelen niet uit het oog verliezen. Uiteinde -
lijk hebben we allemaal baat bij fijne ste -
den en dorpen met ov-knooppunten van
wereldklasse, die goed aangesloten zijn op
de (vernieuwde) wijken en hun omgeving.
Die inhoudelijke doelen binden ons en zor -
gen ervoor dat we een reden hebben om
elkaar op te zoeken en vast te blijven hou -
den.
LEES MEER
Scan de qr-code voor het
actuele nieuws rondom
mobiliteitshubs, geplande
informatieve bijeenkomsten,
webinars, kennisdocumenten,
tools, casussen en artikelen.
Reacties