Tal van kansen om digitale technologie toe te passen bij de dienstverlening aan bewoners en in de eigen bedrijfsvoering, Woningcorporatie Woonstad (Rotterdam) ziet ze. De corporatie heeft zelfs een speciaal innovatieteam, dat experimenteert met data-gestuurde projecten. Het gaat om administratieve processen als het toewijzen van woningen, maar ook om persoonlijke en gevoelige processen als het voorkomen van huurachterstand en betalingsproblemen. Digitale transformatie is dan ook geen louter technische zaak.
Maria Molenaar, sinds 2011 voorzitter van de Raad van Bestuur van Woonstad Rotterdam, zet stevig in op innovatie. “Ik ben overtuigd van de noodzaak om voortdurend alert te zijn op wat er op ons af komt. Welke technologische ontwikkelingen bieden meerwaarde voor onze klanten, voor de samenleving of voor onze bedrijfsvoering? Ik zie veel organisaties om me heen die nog erg traditioneel werken en denken, met in de loop der jaren ingesleten patronen en vanzelfsprekendheden. Maar de wereld om ons heen verandert in razend tempo. Je moet oppassen dat je niet door de ontwikkelingen ingehaald wordt. Of, positiever geformuleerd: het is prachtig om de kansen te gebruiken die deze ontwikkelingen bieden. Er is een beetje lef voor nodig, want je kunt niet alles overzien, maar het is goed mogelijk om op een verantwoorde manier te experimenteren met verschillende toepassingen.” Woonstad Rotterdam besteedt veel aandacht aan de privacygevoeligheid van data en de morele kant van digitaliseringprojecten.
Reacties