Stationsgebieden zijn door hun goede bereikbaarheid en nabijheid van voorzieningen over het algemeen aantrekkelijke locaties om te wonen. Corporaties speelden in diverse steden een belangrijke rol bij de ontwikkeling van deze gebieden, die zich uitstekend lenen voor de verdichtingsopgave die er de komende tijd ligt. De overtuiging dat ook een stationsgebied er moet zijn voor alle bewoners van een stad klinkt daarbij steeds vaker door.
Heerlen, jaren ’90. Als jouw route in die tijd ’s avonds – of misschien zelfs overdag – je langs het station van de stad leidt, dan fiets je waarschijnlijk een blokje om. De omgeving van het station in de Limburgse stad staat bekend om drugsproblematiek, vechtpartijen en straatprostitutie. In 1996 wordt er zelfs een 25-jarige kunstenaar doodgestoken. Een vorm van zinloos geweld die helaas kenmerkend is voor de status van het gebied rondom station Heerlen.
Het gebied moest worden herontwikkeld. Diverse ontwerpen van gerenommeerde architecten en stedenbouwkundigen sneuvelen tot kunstenaar Michiel Huisman een plan maakt. In eerste instantie als discussiestuk, niet eens echt bedoeld om te realiseren, maar wie nu door het Maankwartier – de huidige naam van het stationsgebied – loopt, zal veel van de elementen uit het plan van Huisman herkennen.
Anno 2022 is het Maankwartier een aantrekkelijk gebied met pleintjes, woningen, winkels, het kantoor van Weller Wonen en natuurlijk het station van Heerlen. Maar dat is niet vanzelf gegaan. In eerste instantie waren er geen partijen die wilden investeren in het plan. Woningcorporatie Weller Wonen trok de stoute schoenen aan, en besloot dat het project niet alleen zou betekenen dat het stationsgebied zou worden verbeterd, maar dit de hele stad, en dus ook de huurders van Weller Wonen, ten goede zou komen.
Het project kende risico’s die misschien bij aanvang nog niet duidelijk waren en het is de vraag of een woningcorporaties zo’n project anno 2022 nog op deze manier zou kunnen uitvoeren. Toch vindt de huidige directeur van Weller Wonen het vooral moedig dat de corporatie er in is gestapt. Want het resultaat, hoe je het ook wendt of keert, is dat het Maankwartier niet langer wordt geassocieerd met drugs en andere problemen, maar een prachtige entree is van de stad.
74
Het Maankwartier vanuit
een drone
FOTO BOB WITJES
09_BRON
75
H
eerlen, jaren '90. Als jouw
route in die tijd 's avonds ?
of misschien zelfs overdag
? je langs het station van de
stad leidt, dan fiets je waar -
schijnlijk een blokje om. De omgeving van
het station in de Limburgse stad staat be -
kend om drugsproblematiek, vechtpartijen
en straatprostitutie. In 1996 wordt er zelfs
een 25-jarige kunstenaar doodgestoken.
Bob Witjes
Stationsgebieden zijn door hun goede bereikbaarheid en nabijheid
van voorzieningen over het algemeen aantrekkelijke locaties om te
wonen. Corporaties speelden in diverse steden een belangrijke rol
bij de ontwikkeling van deze gebieden, die zich uitstekend lenen
voor de verdichtingsopgave die er de komende tijd ligt.
De overtuiging dat ook een stationsgebied er moet zijn voor alle
bewoners van een stad klinkt daarbij steeds vaker door. STRATEGIEËN VOOR VERDICHTING
Stations gebied
als kans voor
verdichting én
menging
Een vorm van zinloos geweld die helaas
kenmerkend is voor de status van het ge -
bied rondom station Heerlen. Het gebied moest worden herontwikkeld.
Diverse ontwerpen van gerenommeerde
architecten en stedenbouwkundigen sneu -
velen tot kunstenaar Michiel Huisman een
plan maakt. In eerste instantie als
discussiestuk, niet eens echt bedoeld om te
realiseren, maar wie nu door het Maan -
76
kwartier ? de huidige naam van het
stationsgebied ? loopt, zal veel van de
elementen uit het plan van Huisman her -
kennen. Anno 2022 is het Maankwartier een aan -
trekkelijk gebied met pleintjes, woningen,
winkels, het kantoor van Weller Wonen en
natuurlijk het station van Heerlen. Maar
dat is niet vanzelf gegaan. In eerste instantie waren er geen partij -
en die wilden investeren in het plan.
Woningcorporatie Weller Wonen trok de
stoute schoenen aan, en besloot dat het
project niet alleen zou betekenen dat het
stationsgebied zou worden verbeterd,
maar dit de hele stad, en dus ook de huur -
ders van Weller Wonen, ten goede zou ko -
men. Het project kende risico's die misschien
bij aanvang nog niet duidelijk waren. Het
is de vraag of een woningcorporatie zo'n
project anno 2022 nog op deze manier
zou kunnen uitvoeren. Toch vindt de hui-
dige directeur van Weller Wonen het
vooral moedig dat de corporatie erin is
gestapt. Want het resultaat, hoe je het ook wendt of keert, is dat het Maankwartier
niet langer wordt geassocieerd met drugs
en andere problemen, maar een prachtige
entree van de stad is.
Sociale huur
in een aantrekkelijk gebied
Het Maankwartier in Heerlen is een
bijzonder project, maar ontwikkelingen
rondom stations waarbij corporaties zijn
betrokken, zijn steeds minder vaak uniek.
In Heerlen werd de corporatie betrokken
omdat andere partijen zich er niet aan durfden te branden.
Juist de populariteit van
een stationsgebied als
woonomgeving was een
reden om maar weinig soci-
ale huur rond een station te
bouwen. Op papier zijn het
immers zeer aantrekkelijke
gebieden. Ga maar na. De
bereikbaarheid is over het
algemeen top, want je zit
immers bij een station. Over
het algemeen ligt een stati-
on ? zeker een hoofdstation
van een stad ? ook dicht bij
het stadscentrum en zijn er
dus ook veel voorzieningen
in de buurt. Voor zowel studenten, star -
ters, jonge gezinnen als ouderen zijn dit
allemaal aantrekkelijke elementen in een
woonomgeving. Zet je daar woningen
neer, dan zullen ze bijna als vanzelf als
warme broodjes over de toonbank gaan. De eigenaar van de grond zal dan ook
geneigd zijn de hoofdprijs te willen incasse -
ren. Waarom veel geld toeleggen op sociale
huurwoningen, terwijl je er ook middeldure
huur en koop kunt neerzetten waarop
aanzienlijk beter te cashen valt? Toch valt
daar iets op.
STRATEGIEËN VOOR VERDICHTING
Het project was minder
kwetsbaar en hanteer -
baarder geweest als er
vanaf het begin ook
andere partijen bij
betrokken waren
77
STRATEGIEËN VOOR VERDICHTING
Voor dit artikel keek ik niet alleen naar
het Maankwartier in Heerlen, maar ook
naar het stationsgebied van Den Bosch en
de omgeving van station Tilburg Universi-
teit. In deze gebieden, maar ook in Heerlen,
werd en wordt niet alleen ingezet op
verdichting ? logisch vanuit de gedachte
van binnenstedelijke verdichting ? maar
óók op menging van koop, middeldure huur
én sociale huur. De roep om in nieuwbouw -
projecten meer sociale huur op te nemen
wordt namelijk alleen maar groter.
Gemeenten acteren hierop en stellen mini -
male percentages sociale huur vast, die ook
gelden voor stationsgebieden. In Den Bosch bijvoorbeeld wordt bij hui-
dige projecten qua percentage sociale huur
geen onderscheid gemaakt tussen het stati-
onsgebied en andere gebieden in de stad.
Dat heeft twee redenen. Enerzijds wil de gemeente dat het gebied
representatief is voor de hele stad. Zowel
mensen met een bescheiden inkomen als
met een middelhoog inkomen moeten een
kans krijgen om dicht bij het station te wo -
nen. Anderzijds zou de gemeente ook zich -
zelf in de staart bijten als er minder sociale
huur wordt neergezet. De gemeente streeft
naar 30% sociale huur in de hele stad. Ga je
dan bijvoorbeeld maar 10 of 20% sociale
huur inplannen rond een station, dan zul je
elders méér sociale huur moeten bouwen
wat de menging niet ten goede komt. Dat de
gemeente ook op zo'n stationslocatie inzet
op een hoog percentage sociale huur is iets
van de laatste tijd en was lang niet het be -
leid.
De financiële positie van een
gemeente
Gemeenten lijken dus welwillend om óók
? of misschien wel júist ? rondom stations
ook sociale huur te bouwen, al zijn er bij deze voorzichtige conclusie ook een aantal
kanttekeningen te plaatsen. Allereerst is
voor dit vooral gesproken met corporaties
die ook daadwerkelijk betrokken waren bij
projecten rondom stationslocaties. Andere
corporaties gaven aan niet of nauwelijks
betrokken te zijn geweest bij recente
ontwikkelingen rondom stations. In de ge -
meenten waar zij actief zijn, zou het dus
wel eens heel anders kunnen liggen. Zo gaven de corporaties in Delft ? een
gemeente die al jarenlang kampt met gro -
te financiële problemen als gevolg van zo'n
groot stationsproject ? aan dat er in die
gemeente geen geld was om rond het stati-
on sociale huur te bouwen. Het lijkt er dus op dat twee zaken nodig
zijn. Naast een ideologische drijf veer om
een gemengde stad te willen realiseren,
óók in een populair gebied als een stati-
onslocatie, moet je als gemeente ook in de
financiële 'luxepositie' zijn om sociale huur
toe te voegen. Gemeenten die deze positie
niet hebben, konden er ogenschijnlijk
makkelijk voor kiezen om minder sociale
huur toe te voegen om het project rendabe -
ler ? of minder verliesgevend ? te maken. Tegelijkertijd zie je zowel in het maat -
schappelijke en politieke debat de
nadrukkelijke wens voor meer sociale
huur. In onder andere de Nationale Presta -
tieafspraken staat het streven om 30%
sociale huur te bouwen. Het is de vraag of
je met de keuzes die in bijvoorbeeld Delft
zijn gemaakt, nu nog weg zou komen. De
enorme financiële waarde van stations-
locaties moet daarnaast ook weer niet wor -
den overschat. Uit een studie van het CPB
uit 2019 blijkt dat investeringen in stati-
onsprojecten niet altijd leiden tot een
hogere huizenprijs. De corporaties die zijn
gesproken voor dit artikel zijn bovendien
duidelijk: áls je als gemeente ook maar
78
enigszins in de financiële positie bent om
een fors aandeel sociale huur in een
stationsgebied te realiseren, dan moet je
dat doen.
Kans voor verstedelijking
Stationsgebieden worden gezien als kans
voor verdichting en lenen zich hier ook
uitstekend voor. Veel woningbouw vindt
plaats in verstedelijkt gebied. Daar zijn
voorzieningen al aanwezig en, zeker bij
stationslocaties, is de bereikbaarheid al op orde. Niet alleen gebieden rondom
hoofdstations zijn daarom populair, maar
ook rondom 'sprinterstations', zoals Delft
Campus, Utrecht Over vecht, Leiden Lam -
menschans en Tilburg Universiteit.
Rondom dit laatste station zijn er diverse
buurten waar de lokale corporatie Tiwos
bezit heeft. Veel protiekf lats, maar ook
grondgebonden woningen. Een deel van
die woningen is de afgelopen jaren geren -
oveerd. Toen bleek dat de gemeente en
ProRail dit gebied wilden aanpakken om
Tiwos-woningen in de naoorlogse Abdijbuurt nabij station Tilburg Universiteit
79
STRATEGIEËN VOOR VERDICHTING
de toegang van het station naar de
universiteit te verbeteren, stapte de
woningcorporatie even op de rem om te
bekijken wat er allemaal mogelijk zou
kunnen zijn. Was het niet beter om de
woningen en de portiekf lats die er ston -
den, en toch al toe waren aan een opknap -
beurt, te slopen en er méér woningen te -
rug te bouwen? Immers, de locatie rond
zo'n station leent zich uitstekend voor
verdichting, zo was de gedachte. Inmiddels is er ruim een jaar gestu -
deerd op alle mogelijkheden en ligt er een
plan en heeft de corporatie besloten de
grondgebonden woningen te behouden.
Tot grote vreugde van de bewoners, wist
de bestuurder van Tiwos te vertellen.
De portiekf lats gaan op termijn wel tegen
de grond en worden vervangen door meer
woningen. Dat moet dan wel goed gebeu -
ren, aldus de woningcorporatie. Enerzijds moet er éérst zoveel mogelijk
nieuwbouw worden gebouwd voor de
bewoners van de woningen die worden
gesloopt, zodat zij in één keer naar hun
nieuwe woning kunnen. Anderzijds moe -
ten er ook minstens zoveel sociale huur -
woningen terug worden gebouwd als er
nu staan. Dat er dan ook middeldure huur
en koop wordt teruggebouwd is prima, en
komt de leef baarheid van de wijk mis -
schien ook wel ten goede. Verdichting
gaat dus niet alleen over meer woningen,
maar ook het aanbod dat je bouwt en het
proces zijn van belang. Ook rond het station in Den Bosch
wordt nadrukkelijk ingezet op verdich -
ting. Hier speelt mee dat er in de stad veel
nieuwbouw nodig is en dit vooral binnen -
stedelijk moet worden gerealiseerd. Waar
in het verleden de woningcorporaties nog
wel eens achter het net visten, zijn ze nu
steeds beter betrokken bij de projecten. Dat komt de menging ten goede, maar ook
de kwaliteit van het gebied. Door eerder
betrokken te zijn bij een project kun je er
voor zorgen dat er niet alleen 30% sociale
huur komt, maar dat die woningen ook
kwalitatief goed zijn. Met alleen een
afspraak over een percentage loop je het
risico dat de sociale huurwoningen ?
waar niet echt op wordt verdiend door
ontwikkelaars ? alleen kleine studio's
worden zodat zoveel mogelijk ruimte
ontstaat voor dure koop.
Kansen voor corporaties rond
om stations
Door de verdichtingsopgave, de aantrek -
kelijkheid van stationslocaties en de
steeds nadrukkelijkere wens voor 30%
sociale huur in de hele stad, lijken er veel
kansen te liggen voor corporaties om ook
rond stationslocaties sociale huur te bou -
wen. Corporaties worden dus niet langer
gezien als 'last resort' als de markt niet
wil, zoals bij de ontwikkeling in Heerlen
misschien het geval was, maar als
nadrukkelijke partner bij het creëren van
een verdichte én gemengde wijk rond sta -
tions. Goede afspraken met de gemeente,
bouwbedrijven én spoorbedrijven zijn wel
nodig. Sowieso is het verstandig om een
groot project niet ? zoals in Heerlen ? min
of meer alleen op te pakken. Want hoewel
het daar goed ging, was het project
minder kwetsbaar en hanteerbaarder
geweest als er vanaf het begin ook andere
partijen, zoals bijvoorbeeld collega-
corporaties en marktpartijen, bij betrok -
ken waren geweest.
Dit artikel is gebaseerd op contacten met diverse
corporaties en gesprekken met Henk van Erp
(BrabantWonen), Barry Braeken (Weller) en René
Scherpenisse (Tiwos).
Reacties
Pim van Riet - Varimobred B.V. 02 juli 2023 11:28
Ik ben als inwoner wonende dicht bij de Spoorzone waar al jaren gedoe is over hoe enz te bouwen. Het gaat om zo'n 7 ha grond dat heringedeeld dient te worden. Oogmerk zo'n 500 tot 1.000 met differente bebouwing. Een autoluwe inrichting enz
Pim van Riet - Varimobred B.V. 02 juli 2023 11:28
Ik ben als inwoner wonende dicht bij de Spoorzone waar al jaren gedoe is over hoe enz te bouwen. Het gaat om zo'n 7 ha grond dat heringedeeld dient te worden. Oogmerk zo'n 500 tot 1.000 met differente bebouwing. Een autoluwe inrichting enz